Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

torsdag 21 april 2011

Vårblot och Torshelgd

Dags att vårblota (igen) och fira Tors stora dag! :)




Jag följer ju inte wiccahögtiderna, vilket kan förvirra vissa, jag följer sedens årshjul
Men de 8 wicca högtiderna fallar samman sedens, men seden klämmer in några fler
Det är roligt att ha något att fira! :)
Vem tackar nej till fest med gudarna? När Tor bjuder till fest, vem säger nej?


Jag omringar mig med fruktbarhet denna högtid,
de kristna börjar väl sin sorg nu (imorgon dör väl Jesus?), för mig börjar befruktningen av åkrarna
Dags att se till att de små fröna får den näring de böhöver så jag får en skörd till hösten, som senare ska få mig att överleva den vilande vintern


Jag inkallar Rådarna idag
Vindens Rå, Eldens Rå, Havets Rå, Bergets Rå, Skogens Rå, Gruvans Rå, Sjöarnas Rå, Djurens Rå…

Jag åkallar Tor och Siv
Jag tänkte göra en liten ritual idag och bara sitta i Tors och Sivs närvaro
Känna in våren, känna in dess budskap, befrukta mitt liv med det jag vill ha


Tillfällig dekoration av mitt lilla altare,
nu bortplockat då fjädrarna är lockande för kottern
och äggen uppätna

"Rådarna

Att känna vinden
Trassla ihop håret
Ett bevis på att
Luftens ande är närvarande och lekfull

Att värma sig vid härden
En nordisk vinter afton
Ett bevis på att
Eldens ande vet vad kärlek är

Att kunna plantera ett frö
Och se det gro och frodas
Ett bevis på att
Jordens ande fortfarande har livslust

Att klampa i en vattenpöl
Efter varmt sommar regn
Ett bevis på att
Vattnets ande vet hur att få en att le

Det är magi"

Magisk kram,
ljus och frid!

3 kommentarer:

  1. Kul att få läsa om andra sätt att fira också och inte bara wicca. Själv har jag tillbringat en stund med Freja idag vid vikingaborgen som jag bor granne med.
    Ha det underbart!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Önskar dej en jättefin högtid! :) Kramar!

    SvaraRadera
  3. hejsan där. ville bara visa mina fina skålar jag gjort. så jag skickar med direkt länken till den bloggen. =) vad mysigt du använder så mycket av naturen och smyckar med det gillar jag. =) jätte fint tycker jag det är att göra så det blir fint och funkar bra levande matrial och färger det gillar jag mycket. =) så tack för inspirationen där.p.s sköldpaddor är lite luriga allt ;) hahaha.kramar och ljus whispering angel/raven angel

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...