Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 26 april 2011

Forn Sed – Min Sed

Min blogg heter ju Magi och Sed
Jag skulle vilja prata lite om Seden. Seden är ett annat ord för asatro, men  det är ett mer inkluderande ord.

Jag har läst väldigt många böcker, blogginlägg och hemsidor som beskriver ”Min väg mot wicca”… detta inlägg skulle jag nog kunna kalla ”Min väg bort från wicca”

Tor var i fokus för mitt (2:a) Vårblot i år...

Jag var wicca – jag är inte wicca. Vissa kanske känner mig sen min tid som wicca och ser mig fortfarande som wicca. Tyvärr. Det finns en hel del felaktiga fakta om wicca. Och även jag blev lurad. Wicca är ingen gammal tro som återupptagits. Det är en ny religion som vill vara gammal, trots vad din wicca-läromästare säger.

Det var en anledning till varför jag föll för Forn Sed. Forn Sed både är och inte är en gammal tro. Asatro fanns i norden för länge, länge sen, med sin grund kanske i hinduismen för mer än 40 000 år sedan enligt vissa källor! Men den asatro som utövades för 1000 år sedan är inte samma som idag.

Anyway. Jag ska tala om hur Forn Sed är Min Sed.
Jag vill inte omvända en enda wicca med detta inlägg! Wicca är en härlig religion, men den passar inte mig. Jag vill bara ge en inblick i vad Forn Sed är.

Det finns ingen dogm, helig skrift eller präst som bestämmer vad en asatroende ska tro på (det har inte wicca heller, men vi båda har våra lärare)
Ordet Forn Sed istället för Asatro är ett mer inkluderande namn, i övrigt är det samma tro. Seden inkluderar individens erfarenheter och andliga upplevelser, vanatroende, sejd, runmagi, tron på naturväsen, fylgia, alfer, rådare m.m.  Forn Sed syftar även till att asatro inte är någon dogm, utan en sed, d.v.s. något man utövar, ett sätt att leva och handla.

Jag själv har vänt mig till Oden hela mitt liv. Innan jag visste att man kunde vara asatroende i moderna världen. Jag ”lekte” inte asatroende som barn – jag var asatroende och jag ÄR det än idag, trots lite urspårningar. Men jag ser mig ändå som nybörjare eller lärjunge.

Forn Seden ser ut på ett sätt men det är en väldigt inkluderande sed. Jag följer Forn Seden, men att förvandla den till Min Sed, hur gör man då?
Vad kan man inkludera?

Jag inkluderar meditation, men många förknippar det med österländsk tradition. Men det är faktiskt fel. Meditation finns nog inom de flesta religioner – bönen är en vanlig form.
Därför ser jag, och många med mig, meditation som ganska självklar.

Jag utövar även yoga. När jag lärde mig yoga fick jag lära mig mantran på sanskrit, men när man översätter dem blir det väldigt vackert och givande. Men jag använder egna mantran, som inkluderar ex. mina gudar/gudinnor. Mitt fokus finns mer på min gudom än mantran.
Yogan för mig blir inte något från en annan tro, eller en ren träningsform. Den blir Min Sed.

Magi och häxkonst. Forn magi kan bestå av sejd, runmagi, trumresor m.m. och att använda häxkonster ser jag som inget konstigt. Jag är ju häxa!
Man kan vara asatroende utan att hålla på med häxkonst och allt vad det inkluderar, men man kan samtidigt vara asatroende och häxa/örtgumma osv.
Jag själv inkluderar kristaller, pendel anvädning, kristallkula, tarot, jung. drömtolking… och detta tycker många inte är Forn Sed, och det är det nog inte heller, det är Min Sed ;)

Shamanismen finns starkt inom asatro – sejden, galdrar, runmagin. Och så har vi shamaner! Vi har valan eller vövlan. Många tror att shamanismen är något avlägsna indianer sysslar med, men nej, den finns i Sverige – både inom asatro/sed och samisk religion (nåjden).
Så har vi ”att ljuda” eller galdra också, ungefär som samernas jojk. Ja, det finns asatroende som jojkar – på samma sätt som samerna. Galdra är lite annorlunda. Jag kan inte galdra så som det historiskt sätt är beskrivet.

Totemdjur då?
Jag känner många som har totemdjur, och vänder sig till indiansk tro, men som inte vet att vi har totemdjur i seden – fylgia. Ett bortglömt begrepp, tycker jag. Det handlar lite om att lära sig vad orden betyder för att inse likheter.
De finns inom asatron och vårat ord är fylgia. Så enkelt är det. Som ni vet har jag bl.a. korpen som fylgia, tillsammans med björnen och lappugglan.

Så har vi skrömta. Får man tro på vittra? Tomtar? Skogsrå? Och vad är rådarna för nånting??
Svar: JA! Alla dessa finns där! Alla dessa varelser och naturväsen, som jag alltid trott på – de finns i seden.

Jag tycker det är kul att dela med mig av mina erfarenheter, och jag älskar att läsa andras och bli inspirerad.
Att ha disciplin (viljan att lära, lärjunge) är mycket viktigt (enligt mig) och ingen är så klok att den vet allt (eller hur det nu står i Eddan?) Ingen är heller inte så dum att denne inte duger till nått!
Jag ser det som en resa, som aldrig tar slut, inte ens när vi dör, utan vi fortsätter i annan form. Jag gillar det som står i Ord om Sed om Stigen. Nu har jag inte boken framför mig så jag kan komma med något klokt citat, men hur vi alla trampar stigen och hur vi kan se seden som en stig, och bygger på så sätt upp Vår Sed genom vår resa, våra erfarenheter.

Religionsnörden har talat... jag ska fortsätta med det. Men inte i detta inlägg - det är långt nog.
Men jag vill beröra blotets syfte, asaguden och annat smått och gott.

Äring, ljus och frid!

3 kommentarer:

  1. Jätteintressant inlägg!

    Jag har ju hunnit nosa på en hel del olika trosuppfattningar - uppvuxen som kristen, har läst en hel del om wicca, har en del "utbildning" bakom mej inom några olika shamanska grenar, etc. Idag så är jag helt enkelt "ingenting". Med det menar jag inte att jag är ateist och inte tror på något. För mej så rymmer "ingenting" allting :) Tyvärr så är jag alldeles för beroende av att vara rationell och förstå allting - vilket jag ju inte gör.

    Jag praktiserar inte heller så mycket nuför tiden, jag strosar mest omkring i skog och natur, studerar örterna och djuren och får acceptera att jag inte förstår allt. :) Jag gjorde ett test på nätet för några år sedan (det var ganska omfattande som jag minns det) om vilken tro som bäst stämde överens med mina föreställningar och värderingar. Jag trodde ju att det hedniska skulle hamna högst upp på listan, men det visade på 100% zen-buddhism! Och "bara" 98% hedendom :)

    Jätteintressant att Asatron kan ha rötter från Hinduismen, det visste jag inte!

    Ha en fin dag :) kram!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet och framför allt intressant!!!
    Tycker om att läsa dig =D
    Kram.

    SvaraRadera
  3. @ huskatten: jag känner igen mig (har nosat i mycket) och det viktiga är ju inte vad man kallar sin religion eller tro, jag tror vi bara ska uppleva den. Ingen österländsk buddhist kallar sig själv för buddhist - de bara är. Medan västerländska buddhister gärna titulerar med "jag är buddhist"... jag tror du har mycket öst-tänk i ditt hjärta ;)

    @ Åsa: Tack! Kul att höra :)

    Kramar till er!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...