Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

onsdag 27 april 2011

Gudinnan eller guden?

Jag ska tala än en gång om wicca och fornsed.
Jag får ofta frågan om varför jag inte är wicca och varför jag är asatroende.
Hur kunde jag lämna en gudinnedyrkande religion
och välja en patrikalisk asaguda religion – som kvinna?


Hmm… som person väljer jag asatron. Och som kvinna väljer jag asatron. Den kryllar av gudinnor, som är mer än jämlikar med gudarna. Många ser asatron som dyrkan (och blidkan) av Oden, Tor, Frej, Loke, Heimdal, Tyr, Balder, Forsete m. fl.
Men jag satte mig en gång och räknade de betydande, de mest framträdande gudarna/gudinnorna i asatron och vet ni vad? Gudinnorna var fler! Jag är ganska less på feminismen, får man säga så som kvinna? Den går till överstyr ibland, fast jag är nog feminist ändå, för jag vill ju ha ett jämställt samhälle. Det är det det handlar om, inte att göra kvinnan BÄTTRE än mannen... det var inte feminism jag skulle tala om, utan asatro.

Den främsta räknar många som Freja, en gudinna som många bara förknippar med fruktbarhet och kärlek. Jo, hon står för dessa saker. Men hon är även en krigsgudinna som tar lika många krigare som Oden. Hon är Odens jämlike! Icke att glömma! (det är det här som är min bild av feminism)
Hon är valan som lärde Oden sejda (vilket Oden blev hånad för!)
Hon är kattgudinnan. Hon är vanadisen.

Många wicca använder henne, men ofta glömmer de hennes mörka sidor. Hon är bestämd, tjurig och ibland bitter. Hon blev djupt sårad en gång och hon vet hur svek och övergivenhet känns.
Hon står även för döden, och återfödsel.
Jag finner det kul att wiccaner vänder sig till vår vanadis, och jag ser fler och fler wiccaner som vänder sig till andra vaner eller asynjor, till och med jättinnor till som Hel och Skade!
Jag ser även en grupp hedningar och/eller häxor som vänder sig till nordiska gudar, som varken kallar sig wicca eller asatroende. Namnet på sin tro är inte det viktiga - vi dansar vår sed.

Men jag kan känna att wiccaner ibland missar poängen med de nordiska gudarna. Jag kan tänka mig att de gamla egyptierna eller grekerna skulle tycka att wiccaner missar poängen med deras gudar också.

Finns det nån wicca som reflekterat över Frejas samband med de fyra dvärgarna? Vem Od är?
Jag känner ingen wicca som tänker på hur sårad Freja en gång blev, utan vill de nå hennes mörka sidor så byter de namn på henne till ex. Hel.

Jag upplever det så att för wicca är Freja en symbol som de använder, men jag tvivlar inte ett dugg på att Gudinnan besöker wiccaner, talar till dem och ger riktiga budskap! Misstolka mig inte. Men för en asatroende är Freja något annat. Ni som är wiccaner kanske tycker jag har fel - må så va.

Men när jag ägnade mig åt wicca så upplevde jag det så, och att de wiccaner som fanns runt mig använde Freja så - att det bara finns en Gudinna, men hon kan ta formen av Freja, Isis, Inanna, Demeter eller vilken annan gudinna som helst. Lika så är det med Guden. De är bara symboler, eller en personifiering av en viss egenskap hos Gudinnan/Guden.
För mig är Freja Freja, Siv Siv, Laufey Laufey och Nanna Nanna. Oden Oden, Mode Mode, Heimdal Heimdal och Ull Ull.

Ni som är wiccaner och läser detta, hur upplever ni det?
De wiccaner jag umgicks med var ju nybörjare och det var för 10 år sedan. Hur ser egentligen wicca på det jag tar upp?


Trøllbundin eri eg, eri eg
Galdramadur festi meg, festi meg
Trøllbundin djúpt i míni sál, i míni sál
Í hjartanum logar brennandi bál, brennandi bál
-  Pálsdóttir

4 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg, synd att ingen wiccan ännu svarat...ser med spänning fram emot någon kommentar...
    Själv tillhör jag ingen religion, känns enklast så...alla religioner är ändå bara olika ord och namn för samma kraft...
    Gillade ditt uttryck att vi dansar vår sed..:) När jag behöver namnge mina gudar blir det oftast de nordiska namnen jag använder. Jag är född och bor i Norden och tycker därför att jag har mer gemensamt med dessa gudomar som mina förmödrar och fädrar dyrkade än gudar i tex Egypten.
    Som sagt intressanta och tankeväckande funeringar du tar upp här.
    Ta hand om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänker också lite så om religion - alla vägar bär till Rom liksom ;) även om du inte är wicca, så får du gärna berätta hur ser du på det? Är alla gudinnor bara sidor av en stor Gudinna, eller finns det flera gudinnor?
    Önskar dig allt gott. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Jag kanske inte har så mycket att komma med eftersom jag är lite av nybörjare var det gäller wicca. Har bara ansett mig wicca och initierad i det (av gudarna i en dröm) i lite över ett år. Men jag upplever faktiskt, nu när jag tänker på det, att du faktiskt kan ha rätt. Vi har en tendens att bara se dem bra sidorna av gudinnan vilket i sin tur leder till att vi inte lägger lika mycket uppmärksamhet på de sidor som faktiskt är mindre bra. Jag kan faktiskt inte minnas en bok eller en text som talar om de dåliga sidorna hos gudinnan..det närmaste skulle väl i så fall vara haggan, den gamla men henne beskriver vi ju mest som klok och kunnande och inte på nåt mer negativt sätt. Jag gissar att det är bland annat detta som har fått mig att vända mig till de nordiska gudinnorna och gudarna, de vill helt enkelt att jag ska se helheten och inte bara det som är bra. För utan mörker så finns ju inte ljuset, eller hur är det man säger?? (hehehe jag höll på och skriva sä, vilket skulle bli väldigt mycket talesätt och småländska... hahahaha)

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant och kul att du delar med dig av!!! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...