Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 25 april 2011

En tavla föds

Det händer inte mycket med denna tavla nu...
men detta blir del 6 av Jörmundgandrs födelse



Nu sker ett färgskifte från blå och orange till lite grönt i det blåa och rött i det orangea och mer brunt, för att få en mer kamouflerad kropp som skall gömmas nere på djupet (rött finns inte där nere).

Om jag ville att Jörmundgandr skulle förbli ett mytologiskt väsen på tavlan skulle jag kunna ge honom alla färger men han ska bli lite naturtrogen trots att han är ett vidunder.
Jag tycker han påminner om Karm.

Tid: 9,5 timmar

Laufey - Lokes mor
Loke föddes när blixten slog ned i jorden. När Farbaute slog ned i Laufey (löv-ö)
Loke är elden som skapas när blixten slår ned i marken. Loke är den som förstör.

Jag finner detta mycket spännande. Farbaute är den som slår hårt och hans symbol blir blixten - i likhet med Surt och Tor.
Laufey eller Nal, är en symbol för jorden - i likhet med Tors mor Jord. Jag gillar denna jättinna. Hon är moder spindel, eftersom Loke inte bara översätts som den som kommer med undergång, eller eldens gud, utan även som spindel. Han är den som sitter i nätet och håller ihop trådar (min bild av honom, alla tolkar vi myterna på vårt sätt)

Jag har alltid kännt en närhet till denna gudinna, men för ca 1 år sedan började jag fördjupa min gudarelation till henne. Inte till en fulltrui men eftersom Loke är det så känns hon ändå väldigt nära.
Jag skissade ihop denna bild av henne i januari i fjol


Loke har två bröder.
Byleist - han som far över bygderna - vinden? Stormen?
Helblinde - han som bländar dödligt - blixten?
Är Loke och hans bröder en symbol för åskvädret, ovädret, stormen?
Detta får mig ännu mer att välja ett åskväder i bakgrunden av tavlan.
Både som en symbol för Jörmundgandrs far och farbröder, och Tors kamp mot denna orm.
Vi får se hur det blir....

Edit: och detta med att Loke har två bröder gör det väldigt intressant, för vem mer har två bröder? Oden (Vile/Höner och Ve/Lodur).
Och Loke och Oden ingår brödraskap.
Men Lodur är INTE Loke, vilket vissa tror, det är Ve som är Lodur. Och blanda inte ihop Höder och Höner heller ;)
Magisk kram,
ljus och frid!

3 kommentarer:

  1. Så fint det blir. Interessant å følge utviklingen av bildet ditt!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder! Och intressant läsning kring dem :) ska bli spännande att få följa :) kramar!

    SvaraRadera
  3. Tack! Kul att det finns intresse för denna följetong. Nästa gång ska jag ha gjort en hel det mer innan jag lägger ut bilder ;)
    Kramar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...