Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 5 april 2011

Tordön och ljungeld

Igår kväll satt jag med ryggen mot fönstret i sydväst och ett stort mörker kom, smygande men hastigt
Det kändes som om en stor skugga tittade över axeln...
Det var ett åskväder! Midnattssvart och skrämmande.

Jag kände ett obehag och musiken dundrade i datorn "Das Tor" av Faun... slump?
Sen blev allt vitt... bländande vitt och datorkapeln åkte ut med en välda fart
och jag fastnade vid fönstret, beundrande

Det var så vackert, men skrämmande, för det kom så utan varning.
Åska, den 4 april? Det hör inte till vanligheten.

Men aldrig får jag se åskbollar eller åskvarelser.
Jag är lite rädd för just åskbollar, de rör sig så "medvetet" och inte alls så som en blixt - snabbt och oberäkneligt. De kan ju färdas genom hus, och de väljer att gå genom dörrar och fönster...
Hur de nu gör det?
I labratorier är de hastiga och blixtliknande, men även små. De ute i naturen är betydligt större och annorlunda.

Sen är det dessa blixtar som rör sig uppåt de som går ut i rymden
Sprites, elves, blue jets, och allt vad de heter.
De är läskiga, precis som det vackra norrskenet...

Åskvarelser?
Det är små varelser, ofta vita och skimrande som smyger runt ute när det åskar.
Jag har sett skymten av en sådan en gång, när åskan gick superhårt mellan en sjö och en järnväg och inte tog sig därifrån.
Jag var liten, och mycket rädd för åska då. Då såg jag något fara förbi, som gömde sig under lagårdsbrygga.
Sen dess har jag aldrig sett någon igen...

Edit: den åskvarelse jag såg, såg lite ut som en kanin... en vit långbent kanin med horn (?!)
På den plats jag var finns det hare, men där bor det inga kaniner, och närmsta granne (som inte heller har kaniner) bor flera km bort. Hade det varit en hare så borde den ha varit brun. Det var ju sommar.

Mer edit kl 23.13 tisdagskväll: Jag har googlat åskvarelser och inte hittat den information jag en gång läste nånstans. Om någon hittar något, förutom de nordamkerikanska åskvarelserna, så hör av er!
(jag trodde dessa varelser var "vanliga" ungefär som vittra, men de verkar vara okända)

Inte får man se Tor heller.... ;)


Kom ihåg att inte vissla när det åskar, då kommer åskan till dig och blixten kan slå ned i dig
(eller? det var vad jag fick lära mig som liten... jag tror de lurades)

8 kommentarer:

  1. Så himla häftigt :) jag älskar åska! min mamma såg en åskboll när hon var liten, den gick in genom ena fönstret och ut genom det andra! ska hålla utkik efter åskvarelserna nästa gång det åskar här uppe :)

    SvaraRadera
  2. Åska nu! Helt otroligt....men vad häftigt. Jag älskar när det åskar... Kul att läsa om dessa åskvarlser som jag aldrig hört talas om. Måste googla lite mera om det.

    Sv: Tack söta du för dina vänliga ord... Helt rätt som du skriver. Jag förnekar ju helt klart en del av mig själv. Jag är expert på det..men måste sluta med det... Det du skriver är så otroligt viktigt, och jag är glad att du gjorde det. Fick mig att tänka till... och en förändring började att ske direkt. Gudinnan är med mig och visar den sanna vägen, tack för att du påminde mig om det.

    Kram söta du...
    Lilitha

    SvaraRadera
  3. Huskatten: åh, jag blir avundsjuk! Fast jag skulle bli ganska rädd om jag såg en!

    SvaraRadera
  4. Fantastisk fin beskrivelse :) Jeg liker den spesielle stemningen når det tordner. Åskvarelser har jeg ikke hørt om, det må jeg lese litt om. Spennende!

    SvaraRadera
  5. Jag har inte hört talas om åskvarelser förut, men jag tycker det är svårt att hitta bra info om naturväsen överlag...kommer att tänka på en bok jag har sett i tarotkatten den hette Pan`s hemlighet och handlade om naturväsen i sverige skriven av en biolog...intressant att läsa den och se vad man kan finna, kanske finns det åskvarelser med.Jag får nog investera i den i framtiden.

    Personligen älskar jag åskväder, det blir en sån electirisk spänning i luften, härlig energi och fantastiskt att se naturens krafter på det viset.

    Trevlig dag.
    PS: jag la till dig i min länklista =) tycker du har en sån fin och läsvärd blogg

    SvaraRadera
  6. Hej Häxhem! Vad kul! :)
    Ja, visst har åskväder härlig energi. Jag hörde att det hade åskat och snöat samtidigt i fjällena. Om det rengnar och solen skiner samtidigt kallas det vittraregn, jag undar vad snöåska kallas ;)
    Ha de!

    SvaraRadera
  7. hejsan där!
    vad intressant du skriver åskväsen tror jag hört talas om detta.
    känns så bekant bara det du skriver om.
    konstigt!
    Gillar din blogg och följer den. =)
    magisk kram raven angel blackbird who came with sun

    SvaraRadera
  8. Hej Raven Angel
    Vad skönt det känns att nån annan hört talas om åskvarelser, började tro att jag läst fel nånstans ;)
    Kul att du följer min blogg! :)
    Magiska kramar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...