Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

lördag 23 april 2011

Blå nektar? Scilla kalas!

Jag har sett bina komma med blåa ben, jag tror att de blir blåa utav scillan...
Har scilla blå nektar/pollen, eller vad det nu är bina samlar?

Lite bilder på insekter på scilla-kalas från påskhelgen
På våren blommar scillan men nästan inget annat, så grannens alla bin kommer och njuter
Två arter kommer: gula bin och svarta bin. Nån biodlare som läser och vet vad arterna heter?
Sen fick bina konkurrens av två fjärilar och en humla (stenhumla)

Och jag vill uppmuntra er till att klicka på bilderna och ta en närmare titt på dessa vackra insekter,
speciellt på första bilden och se de "blåa benen"

Biet med blåa ben (gult bi, tror jag)

Stenhumlan

Att vara en stor humla och klättra på små scilla - inte lätt!

Den klättrade hellre mellan dem än flög

I luften!

Humlan samsas med ett gult bi

Flyger hem mot boet!

Så var det två fjärilar framme


Och en större

Och en mal som satt och sov på husväggen

Jag ska försöka fota de två bi arterna i framtiden
och snart kommer ett liknande inlägg, fast med växter (andra än scillan)

Magisk kram,
ljus och frid!

5 kommentarer:

  1. Wow, bra bilder, och va häftigt att dom får blåa ben!!! =D

    SvaraRadera
  2. konsten att se det vackra i det dagliga kanske osynliga det har du min vän. så vackra bilder så fina insekter som besöker dig.och du har fångat dem i sitt esse vackert.
    ta hand om dig du vackra
    kram och måneljus

    SvaraRadera
  3. Nydelig!! For en flott bildeserie :)

    SvaraRadera
  4. Nu när jag ändå tänker på det. Tänkte jag kunde fråga dig om en sak som jag började fundera på just nu. Finns Humlan med i den nordiska mytologin, ja menar symbolisera den någonting? och vad triquetran för betydelse för den nordiska mytologin? Jag såg filmen Thor (ja jag vet den kanske inte fungera så bra som källa men ändå, ja gillade den skarpt och den gjorde mig nyfiken på hur den nordiska mytologin egentligen ser ut) och då var triquetran med som märke på hans hammare. Det fick mig och börja undra vad den egentligen hade där och göra och vad den egentligen har för koppling till mytologin, om den har det överhuvudtaget. Vad tror du? finns det någon koppling? Svara gärna genom en kommentar på min blogg :)

    SvaraRadera
  5. Nu ska vi se: humlor och andra insekter är inte så utmärkande i norrön tradition, kanske för att vi levt i ett kallt klimat med få insekter?

    Spindeln är kanske den mest uppmärksammande, eller så har jag uppmärksammat den mest eftersom jag är fobiker och min fulltrui kallas "Spindeln". Kan inte påminna mig nu om några andra namngivna eller uppmärksammade insekter (fiskar finns däremot med och sjöjungfrur ;))

    Jag har inte sett Thor än, men jag ska. Den handlar ju om Thor och Odin och Asgard och är en hjältesaga, inte om Tor, Oden och Asgård, eller mytologin.
    Men triquetran är ursprungligen en kristen symbol för treenighetern (fadern, sonen och anden) och har inget med asatron att göra. Sen "Förhäxad" fick den ny status.

    Det finns däremot två treenigheter inom asatron: tre gudar är framträdande Tor, Oden och Frej, och så även de tre energier de står för Megin, Visdom och Kärlek (se inlägg om det under populära inlägg)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...