Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

fredag 29 april 2011

Blot

Nu är jag här igen, religionsnörden. Och jag lyfter ämnet asatro igen.
Jag vill bara nämna att det många får lära sig om asatro är från källor som kommer ifrån kristna lärda – inte asatroende själva. Det är som att lyssna till en valfångare om valars livslängd!
Därav finner jag det viktigt att skriva om ämnet (ja, både valar och asatro)

Blot är ett missuppfattat ord. En del tänker på blod och offer – det är fel.
Blot betyder inte offer. Blot betyder ”att stärka”, i blotet stärker vi vår relation till gudarna och till allt levande. Vi ger näring till Yggdrasil. Offer är en liten del av blotet, som ofta ingår.

Jag tycker att om man inte blotar på riktigt ska man inte använda ordet blot. Ibland vill jag inte inkludera trots att det ligger i min natur att vara öpppen – jag vill vara exkluderande. Blot tillhör Fornsed/asatro, och inget annat. Jag bär inte kors och säger att jag är asatroende – det går inte ihop. Skulle vara ett vargkors då ;) När jag slutade vara wicca slutade jag säga ”sabbat” (ett ord jag ändå nästan aldrig använde)…

Jag är inkluderande på många sätt, men vad det gäller blot så är jag väldigt exkluderande. Jag själv kallade mitt handlande inte för blot förrän jag visste vad ett blot verkligen är och vad det innebär. Vad som krävs av mig som människa för att blota, bedja, sända… och jag är fortfarande lärjunge och lär mig mer vad blot innebär.
Vet du, hur du rista skall?
Vet du, hur du reda skall?

Vet du, hur du färga skall?
Vet du, hur du fresta skall?

Vet du, hur du bedja skall?
Vet du, hur du blota skall?

Vet du, hur du sända skall?
Vet du, hur du slopa skall?
 
Bättre är intet bejda
Än att blota för mycket,
Gåva önskar
Att gengåva gives
Bättre är intet sända
Än alltför mycket slopa

ur Den höges sång, 144-145

Om vi missbrukar ord kommer de tappa sin ursprungliga betydelse…

Magisk kram,
ljus och frid!

2 kommentarer:

  1. Interessant. Det er alltid noe å lære her, du skriver så fint :)

    SvaraRadera
  2. :) kul att höra! Och så ska jag säga detsamma, det är så kul att titta in och läsa på dina bloggar

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...