Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 27 mars 2012

Svar om min häxkonst - 36

36. Blomma som du väljer, och dess magiska egenskaper.

Det finns många vackra örter. Förgätmigej är en liten favorit men står för olycklig kärlek. Jo, tack, btdt.

Jag älskar irisar och har försökt fylla trädgården med dessa stackars sörlänningar. Några klarar det, många inte. ”Tro, visdom och tapperhet” låter ju bra… även vanlig på gravar.

Solrosen då? Blind kärlek… *suck*

Eftersom Azorerna ligger mig så varmt om hjärtat så väljer jag Hortensia (Hydrangea macrophylla). Deras national växt, dock inplanterad.




Och även om jag älskar den blåa hortensian så är nog lila min absoluta favorit. Färgen beror på pH värdet i jorden. Vacker, eller hur?


Hortensian (roten används oftast) är bra för urinvägarna och njurarna, men passa er Hortensian är giftig. För att rena njurarna
Mina örtböcker säger inte så mycket om Hortensia så jag har googlat och bl.a. funnit detta:

Forskare vid Children's Hospital i Boston, Massachusetts och vid Harvard School of Dental Medicine i Cambridge, Mass har identifierat ett ämne, halofuginon, i hortensia rot, och i andra delar av växten, som visar lovande för behandling av autoimmuna sjukdomar. När någon har en autoimmun sjukdom, immunförsvaret fungerar onormalt och angriper den egna vävnaden som om det vore ett främmande ämne. Autoimmuna sjukdomar behandlas vanligtvis genom att dämpa immunsystemet. En komplikation av denna behandling är att patienten har mindre möjligheter att bekämpa infektioner. Halofuginon visar lovande för behandling av autoimmuna sjukdomar, eftersom den inte hämma immunsystemet i allmänhet. Detta innebär att människor som lider av autoimmuna sjukdomar, såsom multipel skleros, typ 1-diabetes, reumatoid artrit och inflammatoriska tarm kan behandla sina villkor utan att undertrycka deras förmåga att bekämpa sjukdomar i allmänhet.

Vet ni mer om Hortensian så skriv mer än gärna en kommentar J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...