Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

lördag 17 mars 2012

Svar om min häxkonst - 24

24. Ditt måntecken.

Fisk enligt vissa uträkningar. Oxe enligt andra. Men när jag läser om dem så tror jag fisk stämmer in bättre. Eller, Fisken stämmer klockrent. Oxen inte.

Sjöhäst? Snarare sjöko :P en äkta siren, en äkta dugong, dugong… it’s the cow of the sea-sea-sea, dugong, dugong, also known as the manatee! It doesn’t have wings (cause that is silly!) doesn’t live in a tree (that would also be silly) compared to the dolphin (it’s very close cousin) it’s quite ugly! (so very ugly)…

Ok, finn fem fel med den sången!

1.      Skulle inte påstå att den är en ko, trots dess namn. Mer en elefant!

2.      Dugong och manat är INTE samma djur. Två helt olika. Dugongen är en art och manaterna flera.

3.      Delfiner och dugonger är inte på något sätt släkt med varandra, eller lite, de är lika mycket släkt med varandra som vargar och elefanter.

4.      Sluta säg elefant! Nej, elefanten är dess närmaste släkting – inte delfinen, inte sälen, inte kon.

5.      Den stjäl uppmärksamhet ifrån Narvalarna!!! Narvalarna äger!!

Vad höll jag på med?

Jo, Måntecknet. Fisk.

Det finns många hemsidor och böcker som beskriver Fisken. Jag ska översätta och sammanfatta.

Mån-Fiskar är intuitiva, romantiska, anpassningsbara, introverta och reserverade.

Mån-Fiskarna har en stark kreativ ådra och fulla av fantasi. För att stressa ner vill Mån-Fisken gärna vara ensam i en romantisk omgivning och dagdrömma.

De kan meditera sen födseln och är ofta mottagliga för ovanliga upplevelser så som andar och liknande just därför att de är så känsliga och bra på att lyssna och uppfatta små nyanser. Mån-Fiskens synskhet är ofta så pricksäker att det kan skrämma fisken själv.

Mån-Fiskar är känsliga och sårbara vilket gör att de ibland döljer sina känslor för omvärlden vilket kan få dem att verka lite frånvarande eller kalla. Detta är dock oftast en skyddsmekanism för fiskarna eftersom de annars lever sig in i andras problem alldeles för mycket. I sociala situationer är fiskar som kameleonter, de klär på sig den rollen som de tror att andra förväntar sig av dem men är ofta blyga och låter få personer se vem de verkligen är.

Mån-Fiskar arbetar bäst ensamma dels för att väldigt få andra förstår sig på deras tanke sätt och dels därför att fiskar har en tendens att vilja göra alla lyckliga. Det brukar sluta i mindre lyckade försök.

Undviker stränga regler och ordning för de vill ha ”kreativt kaos”. Mån-Fisken kan ibland verka förvirrad och leva i ständig oordning. Men detta beror på att de inte ser världen som andra och för dem är deras oordning ordnad och väl strukturerad.

Kan tappa ansvarskänslan och verklighetsuppfattningen och reser lätt iväg i fantasin. Styper de på ett hinder hittar de snabbt en väg runt.
Det är nyttigt för Mån-Fisken att under en tid i sitt liv bo nära vatten, vatten har stark effekt på Fisken. Man vet aldrig vart de simmar! De måste följa sin egen rytm annars kvävs de.

Så, det är Mån-Fisken det.
Magisk kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...