Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 1 mars 2011

Tro rätt, tro fel

Jag blev inspirerad av en kommentar nedan, av meningen ”och framför allt förstår jag inte alls hur man kan "se ned" på någon som väljer en annan trosinriktning än en själv”

Jag med. Jag kan inte heller förstå det.
Jag kan verkligen inte se skillnaden på att tro på gud, gudinnan, ufo, naturen eller något annat. Det har jag babblat på om tidigare.

All tro är lika mycket värd, och ingen ska se ned på någon annan för dess tro.
Inget kan ju ändå bevisas, så ingen kan ju ha den "rätta" tron, eller "fel" tro. Jag tror på att det finns lika många sanningar på jorden som människor och elefanter, vi har alla vår egen. Så även elefanterna.
(elefanter verkar ha kultur kring döden och livet, och täcker faktisk över ben från sin egen art med jord, och de återbesöker benen och verkar visa upp någon form av sorg och ritual kring benen och döden! Det du, du som trodde att endast människan var medveten om döden)

Detta ämne kan jag tala om i evigheter, för i just detta har jag så svårt att se hur någon kan tänka annorlunda, alltså hur någon kan tänka att någon annan har fel...
För mig är det obegripligt.

Hur kan ord i en bok, som ingen vet vem som skrivit eller när det skrevs ned, säga att jag har fel?  En uråldrig bok, hur kan den säga att jag har fel, nu på 2000-talet? Den levde förr, jag lever nu.
En del saker kanske borde begravas, förmultna och göras till jord och mull så nytt kan växa fram. "Av jord är du kommen, att jord skall du åter vara"eller? Maskmat. Det är allt vi är.

Jag vet, att en del kristna säger: ja, tro vad du vill du, det är upp till dig, men tänker:  men min tro är rätt. ß tack, men ändå fel tänkt, och en del säger det rakt ut och tror att det inte är förolämpande. Kul.

Jag såg en dokumentär om Harmageddon här om dagen (de går ju hela tiden!), och de sa att Bibeln säger (fri översättning av mig): ”Jesus ska förgöra de som förgör jorden”, varför tror ni vi hedningar är så måna om Moder Jord? Skämt åsido.

Ok, detta kan reta upp en hel del människor. Ja, detta är kanske fel forum för att diskutera detta, för de kristna jag talar om är främst frikyrkefolket och amerikaner. Det är i från dem jag hör det mesta. (amerikaner?) Detta återkommer jag till, jag ska andas ett tag till.

"Tro rätt, tro fel - är det du eller jag som avgör?"

Jag hittar den inte nu, men sök själv på Tro rätt, tro fel av Dia Psalma och lyssna....


Kärt barn har många namn...
Djävulen? Satan? Lucifer? Beelsebub?
Pan? Cernunnos? Den behornade? Herne?

Nej, det är Jävûlen eller Jävuulen, eller Fjädervulen.
En varelse som bor i skogen, en beskyddare, rådare, en vän.
En varelse av visdom, ni kan även se honom i kanten längre ned à


Magisk kram!

3 kommentarer:

  1. Det er et interessant tema du skriver om!

    Jeg mener også at man ikke skal se ned på andre menneskers tro. Jeg tror alle kan finne sin egen sannhet, som er riktig for seg. Så lenge det gir livet mening og gjør deg lykkelig, skal ingen komme og si at det er feil (uansett hva man tror på).

    Men i noen tilfeller kan jeg kjenne en viss skepsis til andres religion, og det er når noen presser sin tro på meg, eller når en tro skaper mange sinte og ulykkelige mennesker.

    Det var også veldig interessant å lese dine betraktninger i forrige innlegg!
    Jeg kjenner lite til åsatroa, men har fattet interesse for det. Her jeg bor er sporene fra norrøn tid tydelige, og jeg opplever at energiene til de gamle gudene fortsatt er her. Ønsker å utforske det, så får jeg se hvor det tar meg.

    Bildet ditt av den behornede er helt fantastisk :)

    SvaraRadera
  2. Ja, skönt med medhåll. Mission är något jag verkligen ogillar, och det gör inte hedningar. Det är liksom upp till var och en. Jag ska inte babbla på om det, jag har gjort det i det senaste inlägget.

    Lycka till med utforskande av de gamla gudarna och gudinnorna. För mig har det varit en otrolig resa, som fick mig att kalla mig asatroende, men man kan undersöka dem, vandra med dem utan att kalla sig asatroende. Resan tar aldrig slut... man lär hela tiden och det gör livet så häftigt!

    Åh, en dag ska jag till Norge. Ett land jag längtar till (så nära men ändå så långt borta), men först för späckhuggarnas skull sen får jag njuta av naturen och landet som en bonus :)

    SvaraRadera
  3. Takk for hyggelige ord :)
    Jeg er også hedning, og finner åndelighet i naturen. Det som er nytt er dragningen til det norrøne, jeg tror det har å gjøre med en kontakt tilbake til røtter/forfedre.
    Og jeg tar fatt på veien med glede :)

    Jeg håper du en gang kommer deg til Norge og spekkhuggerne!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...