Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 28 februari 2011

En tavla föds

Nu är det längsen jag målade på Jörmundgandr
Det har stått så still p.g.a. pluggandet, men det har blivit en liten bit till
Klicka på etiketten nedan för att se dess historia.



Tid: 8 timmar
Nöter på med samma pensel, storlek 4, akvarellpensel

Jörmundgandrs syster är Hel,
dödens gudinna, drottning över Helheim eller Helsrike

Jag tror inte på Helvetet (som jag kommer återkomma till i ett annat inlägg, för jag har surnat rejält om detta, men jag ska andas en stund innan jag ventilerar min ilska)

Men, Helheim, ett vackert dödsrike
Men kommer alla asatroende till Helheim?

Där finns det delade åsikter om och synsätt
Men, det finns många som tror att de kommer till sin fulltrogne
Och, det är nog min syn också

Att diskutera dödsriken och livet efter döden är ett dilemma
Hur gör vi, som inte tror på Helvetet med de som inte förtjänar Himlen, när vi inte har ett Helvete?

När alla som haft nära-döden-upplevelser upplevt samma godhet,
även mördare, som har upplevt godhet i döden... vad gör man med dem?
Så, det spelar alltså ingen roll hur jag beter mig i detta liv, vi alla kommer ändå till "himlen"?
Är det så orättvist?

Nej, jag tror på någon form av prövningar i döden, men ingen skärseld, nej nej!
Men karma kanske är det närmaste ordet? Man kommer inte till något -hem, man kommer till "hemlöshet", och man måste förtjäna sin plats. Men hemlösheten är inte som Dantes helvete med straff och tortyr, det går att leva där, men man har ingen plats vid gudarna.
Oden och Freja väljer och delar.
Det betyder inte att det är bara Oden och Freja som delar på krigarna som stupat. Det betyder att det är gudomen som väljer, och att gudar och gudinnor delar lika.

Jag kan inte tro på en straffande gud. Jag kan inte tro på djävulen.
Jag tror inte på ondska i den formen.
Det går mot min natur.

"Den som lever får se" brukar man säga,

Den som dör får se, säger jag.
Vi, asatroende, får ofta försvara vår tro om och om igen, för den är tydligen fullt laglig att attackera
men ingen ifrågasätter kristendomens Himmel och Helvete
eller en hindus reinkarnation

Jag tänker inte gå in djupare på min syn på döden,
jag tänker varken argumentera för eller emot den
Jag har min sanning, du har din...

Jag har sett döden, sen dess längtar jag tillbaka
och jag vet dess godhet... jag vet hur det är att komma Hem. Till Lokeshem.

Magisk kram!

4 kommentarer:

  1. jag tycker döden är ett mycket fascinerande ämne :) jag vet inte vad jag tror..förutom en sak. jag vet att jag tror att "helvetet" och "ondska" etc är något som inte existerar utanför oss människor...det är vi som skapar det. jag har aldrig sett ondska som kommit från något annat än människan. det tror jag på, men resten är jag osäker :) "Den som dör får se", det var fantastiskt sagt!! :)

    jag är uppvuxen i ett kristet hem...men problemet var att jag började ifrågasätta saker som exempelvis det kristna helvetet och himlen. så därför är jag inte kristen. och framför allt förstår jag inte alls hur man kan "se ned" på någon som väljer en annan trosinriktning än en själv.

    jag ser fram emot dina kommande inlägg i ämnet :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord. Det är skönt att höra att flera tänker lika eller liknande. Ibland känner man sig ganska ensam i denna debatt.

    SvaraRadera
  3. Jag vet att livet efter detta existera. Det finns inget helvete enligt min mening. Helvetet är skapat av människan inte av gudarna, det är vi själva som bestämmer vart vi ska hamna och inte en gammal bok. Precis som människan har skapat helvetet så har vi också skapat den himmel som vi så mycket längtar efter. Eller jag kanske inte ska säga vi eftersom jag själv är häxa/shaman men ja jag hoppas du förstår vad jag menar.

    Döden är ingenting man ska vara rädd för. Jag har själv sett andra sidan och varit där (i en dröm) och jag längtar tillbaka. Vi har alla blivit så rädda för döden och vad vi tror den innebär att vi helt enkelt till och med har slutat att leva.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...