Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

onsdag 23 februari 2011

Ve eller kyrka

En asatroendes heliga blotplats kallas för Vi eller Ve
(blanda inte ihop med Odens bröder Vile och Ve)

Jag har ingen speciell plats, inget eget ve (än)
Men skulle jag ha det skulle det nog heta Lokes ve
Vi har inga tempel/kyrka, och skulle nog inte bygga något heller för gudadyrkan - inte jag iaf
Den enda byggnad jag kan se asatroende ha är en plats för gille efter blotet
en festplats! Gärna som festträdet/festplatsen i Sagan om Ringen, det du!
Vårat enda tempel är naturen och tids nog får vi uppleva Valhall...

Visste du att de flesta kyrkor i norden är byggde ovanpå en forntida helig plats?
Din lokala kyrka kan stå på en grav eller ett ve

Men,
jag anser att kyrkor är en kulturskatt som bör bevaras
(synd att mina heliga platser inte behandlas på samma sätt)
Jag har samtalat med många väsen i kyrkor
Inklusive ett väsen som kallade sig Mikael och som påpekade snyggt att jag inte hörde hemma där,
att "alla går inte att rädda", och jag kunde inte låta bli att fråga "om jag omvänder mig nu går det inte då?"
Och det svar jag fick var: "Nej, du skulle i ditt hjärta ändå kalla Gud för Oden"

Men det stoppar inte mig ifrån att vara en kyrksamlare.
Jag försöker fota alla kyrkor jag kommer över.
Tyvärr är listan kort och närbelägen, för jag har antingen rest utan bra kamera och/eller icke digital, glömt bort att fota eller besökt kyrkan i mörker (finns det något bättre än en kyrkogård om natten? Ja, en urskog då)
Så, jag är ingen fanatiker. Jag fotar dem när jag kommer ihåg.

Ö-viks kyrka

Arnäs kyrka (den är rosa!)

Gideå kyrka (den är gul!)

Trehörningsjö kyrka

Björna kyrka

Själevads kyrka (Åtta kantig!)

Multrå kyrka i förbifarten

Stugun kyrka i förbifarten

Åskyrkan (?) i förbifarten

I förbifarten, vad heter denna kyrka?
(jätte rosa! eller orange eller vad fan den nu är)

I förbifarten, vad heter denna kyrka?

Ulvö kapell


Jag ska ha en fin bild på Linköpings kyrka och stockholm....
både den med St Göran och draken statyn, och Eugenia kyrkan (katolsk), men hittar dem inte

Magisk kram!

2 kommentarer:

  1. så himla häftigt :) jo, jag har läst det någonstans att kyrkor ofta byggdes på gamla forntida heliga platser. kanske inte där jag bor, för samtliga kyrkor och liknande är relativt nybyggda här.
    jag gillar oxå kyrkor, främst kyrkogårdar kanske. jag brukar ofta fota gravar som jag tycker är fina :) men min man anser att det är ett märkligt beteende, att ta kort på främmande människors gravar :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, då kan du hälsa din man att du inte är ensam om att fota gravar ;)
    men dem lägger jag inte upp här

    Uppsala kyrka är ju bl.a. byggd på en gammal helig plats (den mest kända för det), men norrland blev ju aldrig riktigt kristet så våra kyrkor är ofta relativt unga.
    Ofta har vi dubbelreligion här uppe, med kristendom men samtidigt en starkt rotad folktro med vittra och skrömta o.s.v. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...