Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

onsdag 2 februari 2011

Disablot

Dags för Disablot!
Disablot är Ljusets, Facklornas och Poesins högtid och firas idag, 2 februari enligt keltisk sed, eller vid andra nymånen efter juleblot (imorgon va?)
Jag kommer fira disablot från solens uppgång idag till solens nedgång på fredag.

Och den gudom som bjuds in är diserna. Diserna är andeväsen, kvinnliga skyddsväsen
Lite som älvor fast gudinnor, eller änglar och fylgior
Freja är Vanadisen, och jag ser diserna som hennes valkyrior
Frigg har asynjorna, och valkyrior, och Freja har diserna och vanagudinnorna
Ibland vill jag se Freja som en yngre bild av Frigg, de delar så mycket dessa vackra gudinnor

Skåda ljusets strimma i öst
Vanadis, Vanadis kom till min eld
Låt oss sjunga Ljusets sång för Sunna, Disa och Gerd 
Skade lämnar sin Njord till havs och söker sig till snöiga fjäll
Nornan klipper deras kärlekstråd, och isen på havet smälter
Vi ropar vårt vårskri över dal och berg
Så urskog vaknar, granens svarta kappa faller av
och grön och fin står han nu där
Valans sång hörs över världen
Våran drottning Jord har vaknat
Vår prinsessa Disa har vaknat



Solskens kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...