Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

lördag 26 november 2011

Sunna och Måne

Jag har bytt design igen,
från novembers Jaktmåne till decembers väntan på Sunna

Från Måne

Till Sunna och Måne

Till den ni ser nu :)
det sitter i min kreativa natur att hela tiden skifta och leka med färg

Bakgrunden speglar nu den kamp som pågår,
då rimthursar kommer med frost och snö,
och Sunna som kämpar sig fram med sin glöd
Isaz... Kenaz...
Precis som inom mig - gudinnan och thursen i konstant fight
Inte konstigt att mina guider ibland kallar mig Isdis, för mig kärlek till det karga och kalla

Jag vet inte varifrån min kamera fick den där svarta skuggan, ovan th på bakgrunden
Men den ger mig en häftigt bild, en underbar känsla av thursen

När jag var liten var Solen en gudinna, med långt gyllene hår och månen, en gud, ”gubben i månen” liksom.
När jag fastnade för wicca var detta något som jag fick lov att skifta på. Solen en symbol för Guden och Månen en symbol för Gudinnan, Mångudinnan. Detta kändes konstigt för mig.
När jag senare föll mer och mer tillbaka åt asatro fick jag åter igen kalla solen för Sunna/Sol, solgudinnan, och månen för Måne, månguden. En av alla anledningar till att asatron var mer rätt för mig än wicca, men jag älskar fortfarande religionen wicca som ni vet vid det här laget.

Jag ser det så, att det finns en Sol - Sunna och en Måne - Måne = naturkrafter,
men det finns Mångudinnor (ex. Nanna och Hel) och Solgudar (ex. Balder och Oden) också
Och säkert tvärtom också om jag skulle antränga hjärnan... ;)
Kanske sätter jag Siv som Solgudinna...

Det är något jag älskar med asatrons panteon: de går inte att sätta en etikett på en gud,
de är så livfulla och skiftande att det inte går att sätta nån etikett, antingen får man sätta 1000 på varje gudom eller ingen
Och så är väl vi människor också? 


Hur ser du på Solen och Månen? Är Solen maskulin, och Månen feminin? Eller är det tvärtom, att Solen är feminin och Månen maskulin? Eller kan det skifta i din föreställning?

Magisk kram,
ljus och frid!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om att du sätter olika ansikten på Sol o Måne och att de ändå också är bara Sol o Måne. För mig känns också Sunna mer riktig - har aldrig kunnat förlika med den dualistiska inställningen - du vet - sol, manlig, aktiv
    måne, kvinnlig, passiv

    Att sätta olika ansikten vidgar vårt sinne tror jag - och gör oss mindre rigida både som människor och hedningar

    SvaraRadera
  2. Ja, precis! På samma sätt som att det inte går att sätta endast kenaz som en symbol för eld, ljus å sol, då många fler runor står för samma sak, å lika så med isaz, även om jag nu bara nämner dem. Så är det nog med allt :) vi vill gärna göra det enkelt så sim vi ofta är vana men jag tror inte det är det, och det gör livet spännande :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...