Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

fredag 25 november 2011

Du vet att du är norrlänning om du...

Bara jag som avskyr sörlänninga som vill vara norrlänningar? ;)
Alla wannabees?

 
Liten lista så du vet om du är norrlänning eller sörlänning
Och det räcker inte med att du svara ja på en av dessa. Du måste ha minst 90 % ja.
Du måste alltså svara ja och nja på 13 av dem

 
  • Du vet att du är norrlänning om du har svårt att stava till "ja" eftersom det är ett ljud, precis som klicken i klickspråk

  • Du vet att du är norrlänning om du int använder "ja" alls utan "jo" eller ljudet som det talas om ovan

  • Du vet att du är norrlänning om du måste ta skotern till jobbe, då du int hitta bilen under all kräksnö

  • Du vet att du är norrlänning om du måst vänta på bussen en timme i -20 minus, och sen när den väl kommer blir ni stående i 20 min pga ishalka

  • Du vet att du är norrlänning om du förstår orda nåk, skrömta, he, oäven och lägda, men kan int översätta det till rikssvenska

  • Du vet att du är norrlänning om du har långkallingar på midsommar

  • Du vet att du är norrlänning om du förstår Pistvakt utan besvär, trots hitte på norrländskan

  •  Du vet att du är norrlänning om du kan sitta tyst i vänners sällskap och ändå sker en konversation, trots att dina vänner int sagt ett ord på en timma

  • Du vet att du är norrlänning om du gillar att bada isvak

  • Du vet att du är norrlänning om du övningskörde på en frusen sjö/hav eller annan is första gången du körde bil

  • Du vet att du är norrlänning om du int förstår skånska, för det låter som en blandning av stockholmska och danska i ett enda virrvarr av konstiga outtalade r

  • Du vet att du är norrlänning om du ogärna besöker fjollträsk

  • Du vet att du är norrlänning om du hellre har din egen grammatik med o överallt, istället för rikssvenskan korrekta grammatik

  • Du vet att du är norrlänning om du svär vartannat ord, ty Norrland blev aldrig riktigt kristet :P

  • Du vet att du är norrlänning om du hellre åker spark än skidor

 

 
Ha kul med detta nu!
Och tack alla som bidragit med påståenden!
Har du fler förslag?
(Börja med "Du vet att du är norrlänning om du" och så fyller du i, så kommer jag göra ett uppdaterat inlägg i framtiden)

 
Ljus och frid i helgen,
magisk kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...