Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 30 maj 2011

Primula

Primula av massa olika färger och sorter :)

Visste ni att primula har heterostyli, d.v.s. att vissa (ungefär 50%) har kortare ståndare, medans andra hälften har långa ståndare, och det är för att motverka självpolinering?
Ni kan se de både varianterna nedan.
Exempel på lång ståndare är bild 4 och kort är bild 6.
Så får ni själv lista ut vad de andra bilderna har ;)








Heterostyli var något vi gick igenom på en kurs...
sånt där onödigt vetande som liksom hänger kvar :)

Magisk kram,
ljus och frid!

2 kommentarer:

  1. Jeg visste ikke at primula har heterostyli.
    Så mange fine fargekombinasjoner på primulaene på bildene :)

    SvaraRadera
  2. Jag får fortfarande inte kommentera min egen blogg med min inloggning :(
    Så nu får jag köra namn/mail...

    Men visst är det härligt med alla färger på dem (jag vet tyvärr inte vad alla är för sorter, men de fyra första ska vara "vanlig" gullviva, och de två sista är samma planta). Jag har inte varit ett stort fan av primula men har blivit med åren ;) jag har lärt mig uppskatta dem

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...