Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

fredag 20 maj 2011

Bjarka, granen och fylgia

*foap* vad jag haft beslutsångest över att skaffa en ny design till bloggen
Jag drog runan Bjarka och så visste jag hur jag skulle göra! Björkar och skogstema!
Jag hoppas ni inte saknar det lila för mycket,
och att ni gillar denna gröna försommarsköna björkinspirerade designen ;)
Som inte heller kommer vara för evigt.

Jag har dessutom skapat en ny flik där ovan som heter "Träd"
Jag älskar att fota dessa varelser, och jag kommer nog fylla på med lite info om dem också.
Både mytiskt och artmässig. Vi får se.

Precis som vi har fylgior och kraftdjur tror jag att vi har ett träd
(eller kanske några träd eller annan växt) med oss på våra resor på jorden

Mitt träd är granen.
Andra favoriter är asken och idegranen.
(jag tror inte dessa behöver vara för evigt, det kan skifta i livet, men det kan vara för evigt)

Jag besöker ofta den här granen (alla bilder i detta inlägg är på den),
som vuxit upp tillsammans med mig och är på den plats där vittra går, träd talar och stenar viskar

Precis som med fylgia så tror jag inte riktigt på det där med att läsa i böcker efter en schablonartad beskrivning. Jag tror vi måste finna vår egen.
Självklar kan man läsa i böcker (Solögas böcker är bra) och titta i mytologi, men det gäller att lika mycket titta på arten 
I fallet med djur titta på hur vilda djur beter sig, vad de har för positiva och negativa egenskaper o.s.v.
Så måste man titta på växtegenskaper. Jag får gå in på fylgia längre fram.

Har du inget favorit träd?
Ta en titt under fliken och se efter om du fastnar för något träd och läs på om det.
Är det din raka motsats eller är ni väldigt lika?
Ta till dig trädet i vilket fall som helst. Sök upp trädet om det finns i din omgivning och lyssna till det.
(lite svårt med eukalyptus och platanträd)

Alla Träd talar. Inte bara Enter ;)

Årshjulet snurrar och jag följder med
Våren består av att städa, slänga, bränna och pånyttföda
Sommaren består av njutning, skapande, glädje och fröjd

Hösten består av att skörda, samla, bygga och grubbla

Vintern består av eftertänksamhet, meditation, väntan och vila


Idag är det Freas dag (Frigg) och Freas runa är Bjarka. Det känns bra.
Jag ska lyssna till björkens budskap, jag ska även lyssna till daggmaskens budskap
(Tyr gav mig en daggmask igår/inatt)

Magisk kram,
ljus och frid!

4 kommentarer:

  1. Hei :)
    Spennende innlegg. Jeg elsker trær, og har også noen spesielle trær jeg føler mye for og besøker igjen og igjen. Jeg liker egentlig alle typer trær, men eik og rogn (rönn) er blandt favorittene. Og piletrær i alle varianter.

    Siden din om trær var bra, magiske bilder, jeg gleder meg til å følge med.

    Og stemningsfull bakgrunn, det ble kjempefint!
    God helg :)
    Klem

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad kul att du gillar den :)

    Ja, ek och rönn, det kan jag verkligen hålla med om. Det är magiska träd, speciellt rönnen ;) men jag kan inte sätta fingret på varför jag gillar rönnen.

    Detsamma!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt inlägg, jag bara fastnade för stenen vid din gran!!! Vilka energier! Jag är en träd o sten fantast, mest gäller det bok o björk o sten i alla former!!!! =D
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Samma här! Jag älskar den stenen. Så perfekt tillsammans.
    Kramar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...