Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

söndag 22 maj 2011

Att variera kosten

Alla vet vi att det är viktigt att variera vår kost, så kroppen får i sig alla viktiga ämnen.

Så är det även för djur.
Jo, det är lätt att variera maten för vissa djur, och det finns foder som innehåller allt djuren behöver.
Men även om en kattmatsburk innehåller allt katten behöver kan det vara bra att ge något annat också, för vi kan inte lita till 100% på fodertillverkarna.
Tänk på att datumet är viktigt. Näringsinnehållet är jämfört med samma dag som maten förpackades, eller kanske innan. På några dagar kan näring försvinna.

Det är faktiskt nyttigt att ge lite av dina egna matrester till hunden eller katten.
I små mängder, då kan de få i sig nya näringsämnen.
Men tänk på några punkter: att ge väldigt lite, en stor hunds magsäck är mycket, mycket mindre än en människas. En tugga för dig kan vara en hel måltid för djuret!
Ge inte av för salt mat.
Och hundar är omnivorer och katter är karnivorer.
Vi vill inte ha njursvikt, njurstenar eller fetma.

Det bästa är kanske att barfa sina katter (och hundar?) - dvs laga maten själv.
Det funkar inte med mina eftersom de är extremt känsliga och äter endast Hills i/d torrfoder,
och kokt vit fisk (torsk och sej/alaskan pollak)
Jag har provat att ge dem allt möjligt men de äter det inte. De kräsna prinsarna ;)



Men hur är det med akvariefisk? Kan man variera fiskarnas kost?
Har du akvarium? Varierar du fiskarnas mat?
Det är lika viktigt för en fisk som för en människa för att må bra, växa och undvika sjukdomar.

För det första gäller det att ge rätt mat till rätt fisk sort.
Har du vegetarianer/herbivorer, köttätare/karnivorer eller allätare/omnivorer?
Det sägs att de flesta "sällskapsfiskar äter vanligt flingfoder" - ingen bra deal.
Eller "äter allt standardfoder" - vad innebär det?

Jag har haft alla varianter - algätare, växtätare, köttätande rovdjur och de som slukar allt.
Och jag har anpassat maten efter dem.
Det är inte lika farligt om en karnivor äter grönt så som om en herbivor får köttprotein.
Karnivorer bajsar bara ut det, men herbivorer kan bli sjuka. Men en karnivor kan inte leva på grönt, då svälter de.

Andra viktiga frågor är:
Var äter fisken? Vid ytan, mitt emellan eller på botten?

Är fisken dag- eller nattaktiv, eller vid skymning/gryning?

Jag ska ta några exempel med mina fiskar, nulevande eller de jag haft.

Herbivorer. Jag har haft bl.a. molly (alla färger) och guldfisk, slöjstjärt.
Jag ger dem vegetarisk flingfoder och gröna ärtor (alltid skalade!). Även växter som de lätt kan tugga sönder (ex. cabomba, L. sessiliflora).
Akvariumet blir skitigt p.g.a. av deras smulande, men det är lätt städat. Herbivorerna bajsar även mer.

Algätare. Jag har haft malarten ancistrus L144a, och räkor (se längre ned).
Big Mel, en L144a, tog flingfoder direkt ur min hand. Då visste jag att han fick maten och ingen annan glupsk allätare. Jag visste inte om algtabletter då.
Whitebeard, en annan L144a, fick speciella algtabletter och gröna ärtor, som placerades på botten eller i en speciell grop i en stock som han kom och hämtade. Dagtid. Han hade lärt sig att få dem vid vattenbyte, dagtid. Ibland fick han nattetid.
Merry och Pippin, två andra L144a, var alldeles för blyga, de matades nattetid med sjunkande algtabletter och ärtor.

L144a är bottenätare, och nattaktiva. Mata därefter.
Malar behöver även stockar i vattnet för matsmältningen. Mycket viktig detalj som många glömmer!

Karnivorer. Jag har haft ciklider (kakadua, fjäril) och gurami (lakrits, knorr/pygme) m.fl.
Dessa har fått frysmat, i form av mygglarver. Och daphnia och vanligt flingfoder.
De har även fått insekter jag fångat, dödat och slängt ned, ex. flugor. Mycket bra protein källa för dem.

Jag gav inte mina ciklider "ciklidfoder" men det kan man göra.
Mina fick främst frysmat för det blev jag rekommenderd för mina (små) arter, som dessutom gillade att jaga efter larverna när de "blåste iväg" med strömmen ;)

Omnivorer. Jag har haft flera guramiarter (honung, marmor, dvärg), guppy, tetror, svärdbärare, guldbarb m.fl.
Först och främst daphnia och vanligt flingfoder. Men även vegetariskt flingfoder med jämna mellanrum. Ibland även frysfoder.
Guldbarberna fick ofta flugor också.

Vad får mina nulevande fiskar då?
Guppy äter vid ytan, dagtid, vanligt flingfoder och vegetarisk flingfoder, daphnia, insekter... de stjäl ibland räkfoder och algtabletter också.
Räkorna och Kuhliålarna äter på botten, får ofta nattetid eller vid skymning, algtabletter, räkfoder, gröna ärtor, sjunkande flingfoder (både kött och veg)

På bilden nedan sker utfodring nattetid med hjälp av ficklampa.
Fiskarna sover och förstår inte var som händer. Jag ser var jag placerar maten (under marimo) och sedan ser jag att räkorna och ålarna hittar dit - släckning av ficklampa.
På bilden är ju täckglaser där, men det är ju för bildens skull.


Med tiden kommer ett inlägg om miljöberikning för akvariefisk ;)
Magisk kram,
ljus och frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...