Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

torsdag 19 maj 2011

Asa-gud (och mer om Tyr)

Vad är en ASA-gud?
Med de as-ätande korparna och vargarna som framträdande figurer. Vad är en ase?
Många tänker på asagudarna och tänker ”as” = ett dött djur?

Jag själv drog en gång ett skrattretande skämt när vi passerade Odensala och två korpar flög över vår bil och jag sa att det var passande här vid Oden-sala. Och så la jag till: undra om det finns ett as någonstans :P

Men as betyder inte dött djur eller kadaver.
Det finns olika översättningar, bland annat att det kommer från det fornindiska ordet ansu som betyder livskraft. Livskraftens gudar. Det är fint tycker jag.

En annan version är att gudarnas kallades ” de bindande”, att gudarna binder samman världen. Men den bästa tycker jag är att det ska komma ifrån ås, alltså takås. Kan ju tyckas konstigt men lyssna till detta.
Jag ska citera Ord om Sed, kapitlet Den bärande kraften, sida 96:
...en takås är den bärande bjälken i huset.Den bjälke varmed bostaden hålls uppe. Vi vet att världen och kosmos i den förkristna traditionen liknades med en gård eller ett hus. Gudarna, makterna, är de bärande bjälkarna i världens och universums stora hus

Det känns som att de otrygga asagudarna ändå skänker en viss trygghet, och trots mitt älskande av denna otrygghet och frihet, så behövs tryggheten ibland.
Hell Tor för tryggheten!

Och hell Tyr!
Jag ska snurra in en gång till på Tyr, som ett svar på en kommentar.


Som alla nordiska gudar är han mångsiding och svårfångad.
Hur ska jag kunna sätta ord på en gud?

Lite historik. Tyr räknas ibland som ase och ibland inte.
Jag vet inte vart jag placerar honom. Han är liksom så där som Loke. Både och.
Jag har hört att Tyr blivit blodsbroder med Oden och därmed räknas som ase, men historisk/mytisk källa till detta?
Andra säger att han var ase redan innan, medan vissa källor säger att Tyrs far var är en jätte vid namn Hymer. Och vissa kallar honom ur-gud, i stil med Odens farfar. Jag har även hört de som säger att Tyr är Odens son. Vi får väl fråga Tyr själva ;)

Sedan så är det Tyr som får Fenris av Loke. Fenris är Lokes son, tillsammans med Angerboda.
Vad vet vi om Tyrs fru? Jag har hört att det ska vara en jättinna, och att hon heter Angerboda.
Fenris blir i så fall Tyrs styvson. Och då blir det ganska naturligt att han tar hand om Fenris.

Fenris växer sig stor och hotar gudarna. Därmed binder de honom.
Tyr är det enda som har modet att göra det, att offra sin högra hand för att binda honom.
Kanske är det Tyr som är den enda som litar på sin son?
Loke kanske skulle ha gjort det också, men vill Loke att Fenris ska bindas? I think not.

Tyr är en krigsgud. Han leder krigare till seger. Han är klok och modig.
Han är den enda gud som får bära vapen vid tinget/rådet, för ordningens skull.

Man blotar till Tyr för stridlycka, för att han ska hålla sin hand över mötesförhandlingar, för att hålla egoism borta, för kraft att underkasta sig den disciplin som kan behövas inför livets prövningar.

Tyr öde i Rangarök? Han stupar mot Hels varg Garm.
Här har han fött upp en varg och givit en varg sin högra hand, och så kommer en varg och dräper honom. Tyr dräper även Garm. De dör bägge två i Ragnarök.

Min upplevelse av Tyr.
Jag känner en närhet till Tyr. Jag är lur på att han håller på att bli en fulltrogen.
Jag hade inget större intresse för denna gud förut, men han har kommit till mig. Kallat på mig i en meditation.
Och jag välkomnar honom. Jag är mycket olik Tyr. Jag är mer lik Loke ;)
Det kommer bli en spännande resa.

Tyr är för mig är en konstig lärare.
Han har verkligen lärt mig att slappna av och "go with the flow"
Jag kan inte kontrollera allt, jag kan inte styra allt. Läs mer i detta inlägg Måne och Tyr
(jag har även en tendens till att stava fel i Tyrs närhet. Han vill få mig att sluta bry mig om små stavfel, och att vara ett sådant kontrollfreak som skriver ned ALLT)
Tyr sa till mig vid Fullmånen som var nu:
Meditera i stillhet varje dag. Ge dig själv den tiden för den förtjänar du.
Men han ska även locka fram odjur från mitt undermedvetna och reda ut dem.
Det mesta av detta sker i drömmarna. Som jag nämnde i mitt förra inlägg.

Så, nu väntar jag på följdfrågor ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...