Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 3 maj 2011

Måne och Tyr

Måne och jag
Då Måne går och lägger sig
Före mig om natten
Vittnar det om
Att antingen var Måne trött
Och la sig tidigt
Eller om att jag hållits vaken
Och blivit tillfredsställd
Vad som är sant
Vet bara jag och Måne


Idag ska jag uppmärksamma Tyr,
Vem är han egentligen?
Denna ur-gud, är han en ase? Fanns han före Oden? Före Odens far?
Är han en jätte?

Vad jag lärt mig av Tyr är att slappna av,
att det inte går att styra en meditation (det får finnas röda soffor i skogen att sitta i!)

Vi måste inte kontrollera allt, vi kan överlämna saker till gudarna

Man behöver inte skriva ned allt, för om den lilla männsikan glömmer (speciellt sånna som jag med Munin i Helheim) så påminner gudomen oss om det vi glömt

I en meditation en gång mötte jag oförberedd Tyr,
han satt vid ett träd och saknade vänster hand.
Jag försökte gång på gäng byta ut bilden av honom, han ska ju sakna höger hand!
Det var ju fel!!!
När jag väl släppte kontrollen och tänkte "myterna kanske har fel, han kanske offrade vänster?"
Då skiftade bilden till "rätt bild"... 
Vi gick tillsammans till Bifrost, och där stod en röd soffa
En röd soffa? I Asgård?! I vildmarken?!
Ja, det är inte mitt att kontrollera... sedan sjönk vi in i ett djupt samtal i den soffan
Jag fick inte skriva ned vårt samtal i Spegel boken sedan (där jag noggrant skriver ned allt),
jag skulle minnas det. Och om jag glömde, skulle han påminna mig.

Vi måste våga släppa vårt kontroll behov.
Jag drömde i natt att jag sänken garden, det var fel då, men det var rätt.
Loke kom då i drömmen...
om vi vågar släppa kontrollen, så kan kaosmakterna komma med sina budskap


Nymåne, kom!
Väntande, på Månes impulsiva
framträdande
Sent gången natt
Måne, Måne
Vi väntar
Uppträd för oss i natt
som du gjort alla andra nätter
Nattens andra nöjen
kan ej ge oss frid
och tillfredsställelse
Måne, vi väntar
Hör våran Längtan
Tillfredsställ oss en natt till
Vi höjer glasen
Framträd


Magisk kram,
ljus och frid!

4 kommentarer:

  1. Fina dikter. Intressant skrivet...jag behöver verkligen släppa kontrollen under meditation och bara tillåta det som sker utan att börja fundera/analysera :)

    SvaraRadera
  2. Så vackert skrivet...:) Ja, det där med att släppa kontrollen är nog något vi alla brottas med.
    Och bilden var verkligen underbar den med..:)
    Ta hand om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Skrivit om Tyr, Kråknedan och träd också, fast på ett helt annat och kanske lite olustigare sätt. Menade dock inte att vara olustig, men däremot skildra vad Tyrs princip innebär, och vem Tyr verkligen är för mig...

    http://tannhauser3.wordpress.com/2011/05/06/de-norra-fororternas-tyr/

    SvaraRadera
  4. @Tannhauser: en intressant bild, som jag kan känna igen. Visst, den där rättvisa Tyr och självuppoffrande, som kanske styr över det många kallar "karma", men nu ser du två bilder av Tyr. Den rättvisa och den disciplinerade. Mysteriet är djupt, och jag tycker att Tyr gav mig en djupare bild av vad hans principer innebär, bort ifrån den stereotypa via myten om Fenris.
    Äring och frid på din stig! Kom gärna in och läs och kommentera! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...