Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 30 januari 2012

Svar om min häxkonst - 9

En favorit: ett mytologiskt djur.


Om man tror djuret en gång existerat då, ungefär som dinosaurier och mamutar?
Är det då mytologiskt och därmed varlbart under denna fråga?

Jag älskar drakar.
Kanske ganska uppenbart, med tanke på "Drakens visdom"

Jag tror det bor en liten drake i mig, nånstans där inne, bredvid sjöjungfrun och alven (och korpen).
Dessa tre varelser existerar för mig, de är inte mytologiska i den bemärkning att de bara finns i tron eller sagor.
Kanske är jag naiv och lever i en fantasi värld... men det skadar ingen so what...

Min Elddrake, min Havets dotter, min Skogsalv och min luftburne Korp ;)
och ja, isen är med där inne oxå, min Isdis som ibland tar formen av en Rimturs :P
all in me, somewhere

Min första favorit drake måste vara Astrid Lindgrens Draken med de röda ögonen, och sen Katla.
Och Tolkiens Smaug och Glaurung. Och många, många fler.

Min akvarell av Draken med de röda ögonen

Och så minns jag en sagobok när jag var liten om en prinsessa som blev kidnappad av en drake
och sen tror jag att de levde, förälskade, i havet...
Jag läste bara sagor som innehöll drakar, sjöjungfrur och valar när jag var liten.

Gisslan, Delfinön, Lilla Sjöjungfrun och så alla draksagor - de var i majoritet
De andra var mer sällsynt att finna på vårat lilla bibliotek

Jag var så tokig i drakar att jag tillslut skaffade en egen - Lotus. Min gröna leguan.
Tyvärr finns hon inte med mig längre, men vi fick 9 vackra år :)
Hon vägde nog över 4 kg och var ca 1,30 m när hon gick bort
Hon klämde svansen en gång och fick amputera ca 20 cm oxå, så hon skulle vart längre



Min gullegris, som sov i min säng ibland,
som var rumsren, kunde några kommandon och var en stor livsnjutare
Hon lärde mig njuta av livet, min Lotus
Hon med det tredje ögat - fysiskt, ja. De har det. Googla.

Så, ja, jag väljer draken
Magisk kram,
ljus och frid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...