Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

torsdag 5 januari 2012

44 svar om min häxkonst - 3

Häxredskap: Athame.
Det är så många som skriver om Athame just nu, att jag inte kan låta bli!

Ett kanonköp i från en turistbutik i fjollträsk
Jag snubblade över denna och kunde inte motstå den...
Jag gick i 8:an när jag köpte den. Det är några år sen det, ja...
Ett bäbis-svärd. Jag älskar svärd. Älskar.

Shit, vad katthår!!

En brevsprättare. Dock använder jag den också till brevsprättning,
få lös akvarellpapper, dela räkfoder och dammsamlarobjekt
En del häxor skulle få spader om de hörde detta, så vi säger det inte högt :P
Den är ju så praktisk!!!! Och ligger där i bokhyllan och ler så fint "här är jag, använd mig!"

Jag anser att häxredskapen är magiska och heliga, självklart,
men jag är inte bokstavstroende och håller inte på detta stenhårt
men de kräver respekt om jag ska få använda dem
de kräver att bli använda också
Ett altare får inte bli dammigt - då kan man lika gärna sluta vara häxa
För vad är då vitsen?

Jag pratar med min athame.
Jag pratar med alla mina magiska redskap. Ja, på riktigt.
Och denna athame och jag har varit med om många ritualer,
och många resor.

Jag slår dock inte cirklar så ofta med den, då jag ofta använder rökelse istället
och sen jag införskaffade ett gulligt trollspö så blev det ännu mindre
så jag använder den mest för att dra till energi eller rensa bort energier
Men jag har en pil (skapad av en idé ifrån de sydmerikanska indianerna) som jag drar till mig energi med också
Har även min katana för att rena mig och rensa energier.
Att dansa med ett sylvasst svärd är ganska skönt du...


Magisk kram,
ljus och frid!

Ibland är det ett under att jag lever...

2 kommentarer:

  1. Å, den var kjempefin!! Nydelig mønster på den.
    Jeg har en helt enkel athame, men har ikke kommet helt på bølgelengde med den, så jeg bruker den ikke. Jeg tenker at om jeg skal ha en ny så dukker den vel opp en gang :)

    Det med pilen var en god idè, det skal jeg legge meg på minnet :)

    Nå har jeg begynt å studere runene, skal ta kurs over et helt år. Det er kjempespennende, og sterke dype (og hemmelighetsfulle) energier. Har nettopp startet, og merker allerede at det virker dypt dypt...

    Riktig godt nytt år til deg :)
    Klem

    SvaraRadera
  2. Jag använder också min Athame till lite allt möjligt praktiskt. Tycker inte att den bara ska ligga där och vara bortglömd bara för att jag inte orkar hålla ritualer varje dag. Jag brukar aldrig prata rätt ut till mina redskap däremot ser jag på dem som något som har en ande, en knivande istället för en människoande. Jag tror inte min Athame skulle gilla att bara bli använd i ritualer, faktiskt :<

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...