Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

onsdag 17 augusti 2011

En tavla föds

Del 7 – ryggen
Tid – 13 timmar




Loke är inte bara far till omstridda barn (Hel, Fenris, Jörmundgandr, Vale, Nare)

Han är mor också, till Sleipner. Detta får mig att tänka till. Loke och en häst? Eller var det en man stark som en häst, eller som kunde inta hästhamn? Vi vet ju inte orginalets version. Vi vet inte hur de kristna munkarna tolkad det, hur de översatte det, och om de ville smutskaste Loke mer, för att forma den syndabock han har blivit. Myterna är spännande.

Hela detta med sexualiteten i myterna gör världen väldigt öppen. Loke och Odens relation? Varför ger Loke Sleipner till Oden av alla personer? Jag tror inte vi ska tolka de namngivna mytologiska djuren på samma sätt som andra djur, midgårdska djur.

Loke och Tors relation? Vad har Tyr för relation med Oden? Varför sägs Oden vara feminin? Och Loke? Tor i brudklänning? Mjölner som en symbol för vigsel och kvinnor?

En person frågade mig en gång om man kunde vara homosexuell och asatroende och mitt svar flög ur mig spontant: ”vem är jag att säga emot allfadern?”

Sedan fick jag tänka efter – självklart kan man vara homosexuell och asatroende, det finns inget som säger emot det – det ganske till och med finns myter som framhäver det? Kanske till och med allfadern själv?



Senare vill jag beröra detta med skiljmässa, familjebilden och fosterbarn inom asatron.

Magisk kram,
ljus och frid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...