Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 16 augusti 2011

Att vara Häxa

Till Carlos
Vad innebär det att vara häxa?
Vad är en häxa?

Detta som jag kommer skriva nedan är min syn på häxor. Ingen behöver dela min åsikt – som vanligt.

Fullmåne

Ordet häxa är könslöst. Både män och kvinnor är häxor. Men det finns andra ord om man vill. Manliga: trollkarl, trollgubbe, magiker, galdramadur (färöiska)
Kvinnliga: trollkona, völva

Att vara häxa är en livsstil – inte en religion. Att vara religiös är något annat.
Man kan tillhöra så gott som vilken religion som helst och samtidigt vara häxa, så vida det inte strider mot varandra. Står det inte i Bibeln att alla häxor ska brännas?
Det är däremot vanligt att de som kallar sig häxor tillhör någon form av hedendom, naturreligion eller ingen alls.

Häxdans, eldsafton med Frej

En häxa är helt enkelt en person som använder magi. Som manipulerar enegier (i vilket gudar kan ingå, en del gudar får man lirka med, andra får man ge gåvor, andra får man passa sig för om man ber om en tjänst)

En häxa är en person som kommunicerar med andra sidan/högre väsen/andra dimensioner, vare sig man kallar detta för Gud/gudar, guider, andar, naturen, utomjordingar… spelar ingen roll. Bara ord.

Min guide visar sig


Ingen religion har monopol på ordet Häxa. Även om jag har mött wiccaner som anser sig ha monopol på det. Men jag har mött flera wiccaner som inte är häxor också. Wicca är en religion, häxa en livsstil. Man kan vara båda, men behöver inte vara båda.

Jag själv är ju asatroende och häxa. Jag är medium också, men medium och häxa är inte samma sak. Även om gränsen kan se hårfin ut.

Jag anser att vi alla föds som häxor. Vi har alla gåvan.
Sen hur vi använder den är en annan fråga.
Nån som tänkte på Gandalf här?

So do all who live to see such times, but that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given to us.”

Love that guy!! Stor förebild… kallar honom Oden ;)

Vi har olika gåvor. Det är en faktor som gör jorden en spännande plats att bo på. Trots det vill jag flytta hem för ofta… (jag ska försöka stå ut en människo-livslängd här)

 En del häxor ser och talar med änglar, eller utomjordiska väsen, eller naturväsen. Andra spår på olika sätt (tarot, runor, ben, stenar, i naturen, I ching m.m.), några talar med djur och växter, väldigt många häxor helar andra människor, eller världen. Några styr vädret eller fisket, målar det gudomliga eller trummar. Och mycket, mycket mer!

Det finns många gåvor, och några häxor kan många saker, och andra kanska bara en. Det spelar ingen roll – vi är alla lika mycket häxa för det!

Mina bergskristaller (den långa tillhör Frej *haha* ja, fallos)


Svart, vit eller grå magi?
Jag ser all magi som grå, eller lila. Den är inte ond i sig (det finns ingen svart magi), den är inte god i sig (det finns ingen vit magi). Den är vad vi gör den till.

Ondska?
Jag tror inte på ondska.
Ondska är ett ord som kristendomen skapat.

Jävûlen (beskyddande naturväsen)


Många häxor tror inte på ondska. Ondska finns inte i naturen. Det är människan som skapar ondska, sins emellan eller i och med värderingar vi lägger på andra/annat.

En varg som äter ett lamm är inte ond. Vargen måste också äta och leva. Alla har rätt till liv (och vi ska alltid välja och värna om livet).
Det är vi som värderar vargens beteende och gör den ond. Vi tycker synd om lammet, och tackan. Men vargungarna då? Ska de svälta?

 Synden är också ett konstigt, kristet begrepp. Och det finns inte i en häxas värld.
Ordet synd kommer ifrån pilbågsskytte och betyder ”att missa målet”, vilket betyder att pilen inte prickade målet så man måste ta fram en ny och försöka igen! Och igen!
Våra pilar, våra chanser, tar aldrig slut.

 En häxas syn på döden beror på vilken religion eller livsåskådning denne tillhör. Det finns ingen syn som sammanlänkar häxor – mer än att döden tillhör livet och är inte ond.

Som jag sa tidigare: häxa är en livsstil – inte en religion.

Laufey (gudinna)


Och så finns det en lag att följa: Gör vad du vill så länge du inte skadar dig själv eller någon annan.
Det är en lag som sammanlänkar oss häxor.

Sen finns det en lag som sammanlänkar alla som använder magi: allt du gör faller tillbaka gånger 3.
Det lustiga är att det gäller allt vi gör, inte bara magi. Men när vi gör goda saker så känner vi sällan när det faller tillbaka på oss för vi är så upptagna av att stressa, att ha ont någonstans, att inte göra fel… men när det faller tillbaka 3 gånger negativt då är vi snabba på att klaga!!

En sak till, mina häxsystrar och häxbröder: förneka aldrig dig själv och dina gåvor!!

 Jag hoppas, min vän, att du blev lite klokare nu efter att du läst detta.

Frågor?
Kommentarer?
Något att tillägga häxvänner?


 Galdramadur min (guide)



Magisk kram,
ljus och frid!!

3 kommentarer:

  1. Tack tack tack för den här texten!
    Jag behövde verkligen få läsa det som står här. För ett tag sedan läste jag en text som gjorde mig ledsen och osäker. Att läsa det här tröstade mig så mycket. Flöt in som gudomliga ord i hjärtat.
    Tusen tack!

    SvaraRadera
  2. Det glädjer mig ätt du fann min text bra och tröstande.
    Vad läste du för något, som verkar ha påverkat
    dig så negativt, om häxor?
    Ljus och frid häxsyster :)

    SvaraRadera
  3. Ja det var en text som sågade i princip alla utom författaren jämns med fotknölarna (eller lägre).
    Jag känner mig inte bekväm med att nämna namn här, men om du vill läsa texten eller veta var jag läste den så kan jag gärna skicka ett mejl till dig och berätta var jag läste den.
    Jag hittar ingen mejladress till dig här (och inte på din hemsida heller)
    Om du skriver en kommentar i min blogg så blir du ombedd att ange en mejladress. Den adressen syns inte i kommentaren utan bara av mig som bloggadmin och då kan jag skicka ett mejl till den. Om du inte vill att kommentaren ska stå kvar i min blogg sedan så tala om det så tar jag bara bort den.
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...