Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 10 januari 2011

Megin, kärlek och visdom

Jag ska nu berätta om megin, kärlek och visdom - de tre krafterna.
Detta har jag lärt mig från Ord om Sed
Och den boken har inspirerat detta inlägg

Jag ska börja med megin så tar vi de andra sen. Det blir ett tillräckligt långt inlägg ändå.
De gudar jag förknippar främst med megin är Tor och hans dotter Trud.
Tor (och Trud) står för styrka, kraft, beskydd och energi = megin.
Många känner till det kinesiska chi, det indiska prana eller så talar man om den universella energin som genomsyrar allt. Men få vet att vi har ett namn för det i norden: megin.
Megin är en inneboende kraft, megin finns i allt och alla och själva sinnesbilden för megin är åskans urladdning: blixten, och därmed förknippas den med Tor.

Vi må dyrka träden så som allt liv, men vi dyrkar inte trägudabilder, vi dyrkar kraften som de symboliserar. En Fornsedarens gudabilder är en yttre bild av något, ex kärlek, som blir en portal till dess insida, dess mysterium. Jag fick höra en gång av en lärare om ett sydamerikanskt folk som sa att: de dyrkade inte solen, de dyrkade kraften bakom solen, och ja, så är det med forn sed.
Så, nej, jag tror inte Tor åker runt i sin vagn med Tandgnissle och Tandglese och slår ned jättar, men jag tror på kraften, torskraften, som kan bekämpa det negativa i och runt mig.
Jag tror på en torskraft som kan bekämpa hat och ignorans.
Jättarna som Tor bekämpar är inga människor, de är naturkrafter och naturväsen, de är kaos och Tor är ordning. Han skyddar oss ifrån kaosmakterna, jättarna, thursarna.
Och så kommer Loke fram igen i mig, den som älskar kaos… :P och jag vill riva ned all ordning.

Vi kan inte bara vara ett, vi har alla delar inom oss.

Snart kommer Kärlek och Visdom

Edit: Eftersom detta inlägg blivit så populärt länkar jag till nästa inlägg direkt här Kärlek och Visdom så slipper ni leta om ni blir nyfikna på fortsättningen! :)

Magisk kram,
ljus och frid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...