Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

söndag 30 januari 2011

Att vara asatroende

Hur är det att vara asatroende i en frikyrklig stad?
Inte speciellt fritt kan jag ju säga.

Om jag skulle ha fått en tia varje gång jag fått höra att Jesus älskar mig skulle jag vara ekonomiskt oberoende, men *suck* det får jag inte. Snålt, tycker jag ;)

Är jag less?
Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket längre. Det är ju bra att nån älskar mig liksom :P

Men visst, det var jobbigt att vara asatroende på religionslektionerna, och de lärare jag haft har varit kristna med attityden att ”det är något du växer ifrån, du är inte seriös utövare. Skärp till dig så får du i alla fall vg” (WHAT!?)
Jag mötte en (kristen) lärare på komvux, som äntligen tittade bortom min tro och granskade min kunskap och gav mig mvg. Så kom jag vidare till högskola och jag mötte en annan attityd där ”men asatro är lika mycket religion som allt annat” och jag ville nästan gråta när jag fick höra de orden. Äntligen!



Hmm, det står ju att jag är fornsedare eller sedare, och inte asatroende. Det är samma sak. Att ägna sig åt den forna seden är att vara asatroende. Det är bara ett lättsammare ord, och jag använder flera ord för vad jag är. För hur kan ett ord summera allt jag är?
Fornsedare, sedare, asatroende, vala, häxa, blotgumma, hedning, medium… ”the road goes ever on and on, down from the door where it began… now far ahead the road has gone, and I must follow, if I can…”

Magisk kram

2 kommentarer:

  1. Lärare ska vara objektiva och inte subjektiva. Cad an har för tro eller anser sig tillhöra för religion ska för skjutsingen inte spela någon roll, bara man trivs ed det som person.

    Jag är själv en eclectisk häxa som har en mesopotamisk gud (Samas) och hans fru Aya som gud och gudinna. Jag följer mer och mer den shamanistiska vägen men trots det så försöker jag möta varje religion och människa med den respekt som de faktiskt förtjänar. Jag tycker själv inte om kristendomen på grund av vad dem har gjort genom tiderna. Då syftar jag på korståg, häxbränningar, judeförföljelse m.m. Men trots det så tycker jag att de få ha sin tro och jag min.

    De enda fördomar som jag riktigt har mött är, tror det eller ej, från min far. När jag sa åt honom att jag är häxa (wicca) och nyhedning så sa han "så du är hedning" med en väldigt nedlåtande ton.

    Jag har dock aldrig mött sådana fördomar som du men jag kan förstå varför du är arg och trött på det.

    SvaraRadera
  2. Hej, mitt namn är Lucas. Jag skulle gärna vilja omvandla mig till asatroende, ty jag tycker att deras vägar äro de som jag skulle följa. Deras vägar efter döden verkar vara bortom all fantasi underbar fram tills ragnarök som jag gärna skulle vilja vänta till. Jag är, som sagt högst intresserad att vara med den uråldriga, men ändå högt aktuella, religionen och veta mer om hur jag ska göra för att vara asatroende. Kontakta mig gärna.

    Min facebook är: Lucas W. Collins
    Hotmail är: Lucayen@hotmail.com
    Mitt nummer är: 073-81 74 862

    Hoppas jag hör av dig så snarast som möjligt. Vi ses i en annan värld, syster

    MvH
    Lucas

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...