Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

söndag 28 november 2010

I vänt

I väntans tid
Jag, och många med mig, lånar gärna tillbaka många traditioner som kristendomen lånat och/eller överlappat med sina konstiga traditioner.

Som Julen - en hednisk högtid.
De kristna borde ju fira kristusmäss (christmas) och inte jul som är hednisk.
Det finns massor av högtider men bakom står ofta en hednisk (ex. påsk, midsommar, halloween m.fl.)
Inte föddes Jesus den 24 december! Det är Solens återkomst, Ekkonungens födelse, Soldrottningens återtagande av kronan. De kristna satte sin "kung" på våran gamla kung för att överta datumet och få folk att glömma de gamla traditionerna.

Men vi har inte glömt. Och inte firar vi den 24 heller, i år firar vi den 21 december.
Att vänta i juletid kommer av att vänta på Solens återkomst som kommer på Vintersolståndet.

På Facebook har det startats en ny tradition. Jag är inte medlem där men det betyder inte att jag inte får ta del av det väsentliga som händer. Mina hedniska vänner informerar.

Och i väntas tid har nu en hednisk Väntljusstake kommit. Man tänder sex ljus istället för fyra och uppmärksammar de sex första runorna i futharken.
Fehu, Uruz, Thurisaz, Ansuz, Raidho och Kenaz.

Jag citerar en vacker vers från facebook:

"Vi tänder det första ljuset i vänt
och låter det i färunans tecken brinna
Tills Solens drottning på nytt återvänt
må det om hennes prakt åminna

Vi tänder det andra ljuset i vänt
och låter det i urrunans tecken brinna
Med allting som kommer och allting som hänt
må det om tidens gång åminna

Vi tänder det tredje ljuset i vänt
och låter det i thursrunans tecken brinna
När vinterns förödande krafter vi känt
må det om vårens återkomst åminna

Vi tänder det fjärde ljuset i vänt
och låter det i assrunans tecken brinna
I vördnad till gudens som solen tänt
må det om regins makt åminna

Vi tänder det femte ljuset i vänt
och låter det i reidrunans tecken brinna
I längtan till det som en dag skall ha återvänt
må det om resan måt mål åminna

Vi tänder det sjätte ljuset i vänt
och låter det i kenrunans tecken brinna
Ett ljus som åter i mörkret är tänt
må det om julens hopp åminna"

Så mörk är natten i midvintertid
Aldrig så mörk är natten som före vintersolståndet
I väntans tid. Hell Sunna!
Magisk kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...