Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

tisdag 23 november 2010

En tavla föds

En tavla föds - del 1

Jag har köpt en duk på 70*90 och har bestämt mig för att måla Jörmundgandr i sin helhet
Alltså Midgårdsormen

Jörmundgandr är Lokes son, tillsammans med jättinnan Angerboda
Syskon är Hel och Fenris, halvsyskon är Nare, Vale och Sleipner
Jörmundgandr är alltså av jätte-släktet

Först är skissen, som är otroligt kladdig eftersom jag inte brukar skissa, jag målar direkt
Sedan började jag måla rostrum blå (ca 8 cm lång)



De flesta brukar börja med bakgrunden, men jag är inte som andra. Jag gör det roliga först - detaljer!
Ja, varje fjäll är målat självständigt :)

Material: duk 70*90, liggande
Färg: akryl
Pensel: akvarell storlek 4 än så länge till ormen

Inspiration: Lindormsmyter, gäddor och huggormar.
Självklart beskrivningar av Jörmundgandr också och havet han lever i. Midgårdsorms myterna med Tors fiskafänge, lyfter katten och hur Oden kastade honom i havet.

Plan: Jörmundgandr sticker upp sitt väldiga huvud ur havet och hans kropp fortsätter åt höger men kommer runt och svansen kommer in från vänster - han går alltså jorden runt.
Först tänkte jag storm runt honom, men funderar på en horisont långt bak med otydlig gräns, men jag vill ha ett blixtnedslag som skapar reflektioner i fjällen.
Vi får se, jag skissar vidare.

Magisk kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...