Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

måndag 19 september 2011

Höstblot och äppelfest


Höstblot, äppelfest, skördefest nr 2 

Detta är den andra av de tre Skördefesterna och firas ca 21 september, höstdagjämning. Farväl till ljuset och välkommande av Mörkret.

Gudar/Gudinnor som bjuds in: Sunna, Oden, Freja, Skade, Ull, Höder



Jag kommer fira höstblotet med Frejas Blotlag. Och det kommer hållas i H-sand.
Jag kommer skänka Balder, Tor och Frigg en extra tanke. Och Magne, Ull och Mode.

Redan har jag fått tagit del av morötterna, lingonen, kantarellerna, hallonen, äpplen, tomaterna, kålroten, och massa andra gåvor från Jord.

Vad betyder hösten?

För mig betyder hösten vila, leva på Jords gåvor och äta sig less på dem ;)
Att ta vara på Jords gåvor och bevara dem. Att tacka Jords son för hans gåvor. Skördeblot.

Jag har börjat tända ljus igen. Jag tänder ett ljusblått för Frigg och den första höststormen. Jag tänder ett grönt för Tor och för regnet som får svampen att växa. Jag åkallar Vindens rå, och inväntar de tre höststormarena, för efter dem kommer snön. Men innan snön kommer måste vinden riva ned alla löv så marken får sitt täcke. Det finns en mening med de stormiga höstarna, det finns en anledning till varför snön kommer när den kommer.



Jag tackar kylan för sin ankomst och spindlarna för att de går och lägger sig.

Jag plockar små apeläpplen och kastar så katterna får jaga. De älskar att jaga dem. Men i apeln bor det just nu 3 vuxna korsspindlar. Skräcken att få en i handen när jag tar ett äpple är bara för mycket. Men, nu ser jag inga nät. De verkar ha flyttat och krypit till kojs. Vi får väl se ;)

Jag njuter av att vara inomhus, och att vara ute och komma in igen och dricka te. Jag njuter av hockeysäsongen. Jag njuter av de få blommor som ännu blommar, innan komposten får allt.
Jag njuter av all omplantering av perenner som nu är klart.


Jag njuter av Mörket och att äntligen få sova på riktigt. Det gör jag inte på sommaren då solen går ned strax före midnatt och kommer upp igen nån timme senare.

Är hösten här för att vi ska få njuta?
Njuta, vila, skörda, sova och bli inspirerade. Jag får idéer igen.
Efter en sommar utan s gott som en enda tavla kommer kreativiteten tillbaka.
Jag ser lejon och leoparder. Jag ser gudinnor och blommor.
Det är som att skåda ut i kosmos och återupptäcka stjärnorna.

På tal om dem, nu får man äntligen se stjärnorna igen och norrskenet.
Kom, häxsystrar och häxbröder! Låt oss njuta till fullo av denna höst.

Låt oss ge oss själva tid att varje dag meditera. Vi förtjänar denna stund för oss själva.
Och lyssna till rusket utanför. Men gå ut i skogen fina dagar och meditera :)

Magisk kram,
ljus och frid!

3 kommentarer:

  1. Fast regn som får svampar att växa har vi inte direkt haft någon brist på den här sommaren ;)

    SvaraRadera
  2. Fast det är torrt i markerna här... jag är tacksam för varje droppe, men även tacksam för uppehåll så jag hinner ut med kameran ;)

    Kramar!
    Korpöga.

    SvaraRadera
  3. Mmm...skogen.
    Längtar dit. Vill försöka vara där så mycket jag kan i höst.
    Den här texten får mig att längta efter ett tillstånd av lite mer etablerad hedendom. Lite stabil och inte i den kaotiska förvirring jag nu befinner mig. Det låter fint och fantastiskt.
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...