Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

fredag 16 september 2011

Bli asatroende?

Jag har fått fråga för ofta nu
från amerikaner, mexikaner, afrikaner... och vilka platser alla nu kommer ifrån

Måste jag vara född i norden/skandinavien för att bli asatroende?

Nej, nej, NEJ!

Det spelar ingen roll vart du är född, hur du ser ut, vad du heter...
Vill du bli asatroende - välkommen!
Inget stoppar dig
Tro på vad du vill, vart du än är, vem du än är

Jag kan förstå denna förvirring
Jag kan förstå att asatron verkar "tillhöra" norden
Men det gör den inte, den finns där för alla

And in english for you all

I have heard this question to many times now
from americans, mexicans, africans.. and what ever nation...

Do I have to be born in Scandinavia to be an asatruar?

No, no, NO!

It doesn't matter were you are born, what you look like, what name you carry...
If you want to be an asatruar - welcome!
Nothing will stop you
Believe in what ever you want, no matter where you are, or who you are

I can understand this confusion
I can understand how some believe that asatru "belongs" to Scandinavia
But it doesn't, it is there for everyone

We all walk under the same sun,
the same sky and the same tree
We are one
I hope you like my answer and find your gods/goddesses in your heart
No matter what name that gods/goddesses carry

Magical hug,
Light and peace!

13 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med. Jag tror att om man vill närma sig gudomarna så ska man välja att närma sig dem man känner sig dragen till oavsett var i geografin de har sitt ursprung. Hjärtat bryr sig inte så mycket om geografi.

    SvaraRadera
  2. Allt är väl ändå universellt? själv dras jag till de keltiska/brittiska gudomarna och har flörtat lite med en grekisk gudinna. Men sen finns det ju de som hårdnackat revirdrar det hela, tyvärr. Men var kommer gudomarna ifrån början? de är väl inte platsbundna, de är ju trots allt gudomar och kan röra sig obehindrat i tid och rum. En tanke bara :)

    SvaraRadera
  3. Precis min mening, det är universiellt. En del andar, rådare och kanske gudar, tror jag är platsbundna, men inte på det sätt som många tolkar det. Jag tror de flesta är fria att röra sig som de vill, jorden är bara en liten del av deras värld.
    Men tyvärr vet inte alla det. Jag har en amerikansk asatroende vän, som innan han blev asatroende kontaktade mig och frågade snällt om det var ok att han blev asatroende för han hade norskt påbrå långt tillbaka i släkten.
    Vad spelar det för roll, tyckte jag. Skitsamma var man har för ursprung, alla kan dyrka vilken gudom som helst. Ändå kommer frågan då och då.

    - Korpöga som inte får logga in

    SvaraRadera
  4. I och för sig sant. Själv känner jag asatroende från Tyskland, Australien, Österrike USA och många andra platser, men samtidigt tycker jag inte man ska förenkla, eller glömma bort kulturlandskapets, språkets, kulturens, härstamningens och omgivningens betydelse, eftersom det både vore korttänkt och en smula förenklat att göra just det.

    Låt oss ta exemplet med Shinto, den Japanska varianten av hedendom. Ok, det finns shinto-troende av svenskt ursprung, som bor i Sverige och som talar svenska, men det är oerhört mycket lättare att begripa Kojiki om man har lärt sig japanska, och är japansktalande från födseln. I Sverige finns inte många shinto-tempel, och även om det går att hitta kamis och andar här också, är de oerhört mycket vanligare och lättare att komma i kontakt med på just de Japanska öarna. Vore man uppvuxen i en japansk kultur och en japansk familj, och har tillgång till kulturlandskap, traditioner, fornminnen, heliga platser, markens rådare osv osv är det oerhört mycket lättare att utöva Shinto, även om det i och för sig g-å-r att utöva det annorstädes också. På samma sätt är det med Romuva, Voodo, Candomble, och snart sagt vilken variant av hedendom som helst.

    Vi har ett oerhört försprång här i norden, dessutom, och dessutom vore det väl lite svårt för en person från exempelvis Japan eller Haiti att helt förneka sin omgivning och sina förfäder, så den lokala varianten av hedendom är nog statistiskt vanligare, och känns mer naturlig för dem...

    SvaraRadera
  5. Kunskap om den religion man väljer att tillhöra är ju nästan ett måste - hur ska man annars veta? Men det hör inte hit. Vill man bli asatroende ska man få bli det ändå!
    Vet man att seden existerar har man kommit en bit på vägen. Har man från andra sidan jordklotet hittat mig, då har man sökt sig långt.

    Jag tycker det tillhör Seden att inte glömma bort sitt ursprung, sina förfäder m.m. Och stationära andar tillhör ju seden, sen om det är en "svensk" rådare, eller en rådare på Hawaii... who cares?
    Jag ser inga motstridigheter här.

    Sen så kan jag förstå tänket med att den lokala hedendomen är vanligare, för det är ju få mexikanare som frågat mig om asatro jämfört med hur många mexikanare det finns... so whats the problem? Jag förstår inte din oro. Du känns så upprörd när du skriver. Och det gör mig less. Som om... vet inte. Jag har ingen lust till diskussion. Vi har alla våra egna sätt att se på det och jag väljer det välkomnande sättet.

    Frid. Korpöga.

    SvaraRadera
  6. Ja, inte för att jag ens ville debattera, jag heller.. Och förresten - vem säger att jag skulle vara orolig ?

    Allt jag gjorde var bara att påpeka vilken fantastisk tillgång vi har i vårt kulturlandskap, språk, traditioner, ja allt möjligt faktiskt - så varför svara "som om" till just mig, nu när du ville vara välkomnande ?

    SvaraRadera
  7. Jag finner din kommentar irrelavant till mitt lilla blogginlägg, som är riktat som ett svar till alla dessa som funderar just kring detta. Jag hoppas de läser det och känner sig välkomna.

    Du påpekar inte alls vilken tillgång vi har - utan försprång. Vad säger att en nordisk asatroende är bättre än en utomsocknes?
    Du skriver - som om - du vore kritisk till denna välkomnande bild, till det jag skriver, som om du är orolig att nån ska vara bättre än dig. Det finns en osäkerhet. Det känns som du vill få ur dig något, men gör det på din blogg då ist för här på detta sätt - kristiska - eller vilket ord jag nu ska använda. För det spelar ingen roll vilket ord jag använder, för nu kommer du uppleva mig som sur/arg/what ever och svara på samma sätt och vända mina ord. Där. Nu sa jag det. Punkt.

    Frid. Korpöga. End of things.

    SvaraRadera
  8. Vad glad jag blir. Ett sällsynt vettigt inlägg. Gudarna är allas Gudar och tillika förfäder och blott namnen skiljer i olika kulturer. Träffar ibland Asatroende som jag lika gärna kan beteckna som icke-troende, utan de vill framhäva "sitt arv", komiskt i mina ögon och extremt okunnigt. Hur kommer det sig att 1800-talet hade mer intelligent och djuplodande forskning än nu i efterkrigstiden? Trenden som kommit de senaste fem åren med nybildningen "forn sed" medan man med hävd tillfört allt till Asatro tidigare är intressant. Om man nu vill vara "med" och del av "rörelsen" utan att ha annat på fötterna än att vilja att det ska vara si och så för det är PPK (paganskt Politiskt Korrekt) så kan man dra åt helvete. Gudatron är ingen demokrati som kan påverkas av människorna.

    SvaraRadera
  9. Det här handlar nog inte om arv, genetik mm eller liknande feltolkningar, utan som jag sa, språk, miljö, kulturlandskap, geografi, levande traditioner på en plats, och kunskaper. Som jag sa går det inte att ignorera, att allt detta är faktorer som statistiskt sett har en viss betydelse, så att säga, även om jag för min del har varit den förste att tala om - också på min egen bloggsida - att man naturligtvis KAN vara lika mycket Asatroende som 14-årig svart flicka i Alabama (ja, jag tog upp just det exemplet) eller Mexikan, Japan eller vad ni nu vill...

    Vad debatten också handlar om, tror jag, är lite om det här med Universalism kontra Exklusivism, som finns i alla kulturer och religioner, eller de som anser att Hedendom är en världsreligion, kontra de som säger att den har flera lokala varianter, och att samma variant inte passar alla.

    Utomlands har man också talat en del om begrepp som Universalism och "Star Hawk Pagans" (efter en kvinna vid namn Starhawk i USA, som många ser som sin andliga ledare) kontra "volkishness". Några tycker å andra sidan, att allt som liknar eller luktar "volkish" är detsamma som de allra värsta formerna av rasism, och reagerar väldigt fientligt emot hela begreppet.

    Själv tycker jag att det här är att överdriva väldigt mycket, och att man inte kan renodla på varesig det ena eller andra sättet.

    Jag antar att alla vill hedra sina förfäder och den kultur de känner sig hemma och trygga i, och för att göra det behövs till exempel ett gemensamt språk. De som då talar exempelvis något nordiskt språk eller engelska har det då något lättare, och alltså ett försprång, liksom man hade ett försprång om man talade Lettiska och Litauiska, samt ville lära sig mer om Romuva och den Baltiska hedendomen.

    Vore vi födda in i deras kultur, kanske vi också skulle vara Romuva-troende, och vore vi i Japan, skulle vi antagligen vara Shintoister. Bodde jag i England, och uppvuxen där, skulle jag antagligen vara Wiccan, men nu är det inte så.

    Vem som helst kan alltså "lära sig" Asatro eller omfatta den, men med viss kulturell bakgrund, språk och andra förkunskaper och förutsättningar, som till exempel var i världen man bor, går det alltså lättare. Ska också skriva ett lååångt inlägg på min blogg idag, bara därför att jag älskar Korpöga som min syster, tycker hennes blogg är jättetrevlig och på alla sätt tycker om henne, faktiskt.

    Vad jag säger är ju bara beröm, oavsett om hon nu tror det eller ej, men blessed be och fira Höstdagjämningen i frid...

    "Retar du upp dig på ting som är små,
    så är du nog ej större än så"

    "Tribalist javisst !"

    SvaraRadera
  10. Tycker det här var intressant och vill gärna att fornsed rickspuckona kommer hit med sins PPK åsikter. Ber om ursäkt. Känner mig engagerad. Som Tannhauser tog upp om geografisk tillhörighet så var går då gränsen? Hela Europa och delarna av Asien närmast Europa för Asatro? Var Skyterna att "klassificera" som Asatroende? Det anser jag.
    Jag vill att Asatro ska vara universellt uppfattat. Allfader tycker nog att det stämmer med sanningen om inte annat.
    Självklart är det häftigare att vara en sluten grupp som ingen känner till utanför. Som jag själv gör. Samtidigt måste vi förstå att Gudarna existerar och har makten över flera världar.
    Som jag ser det är ursprungsfolken som har kvar sin riktiga tro att beteckna som Asatroende om det nu är Peru, Sameland, Australien eller Flen.

    SvaraRadera
  11. Hej anonym, vem du nu är.
    Vad är ett fornseds rickspucko?
    Undrar korpöga

    Erik, tannhauser
    Du har ett konstigt sätt att uttrycka beröm på ;)
    Du vet att jag gillar några av dina inlägg, men jag fattar
    Inte ditt sätt att vända på allt...

    Ljus och frid,
    Korpöga

    SvaraRadera
  12. Hej korpöga,

    ett fornsed rikspucko är ofta medelåders med glasögon och en Torshammare vilka är intresserade av Nordisk historia utan att vara troende. Ibland får de vara med i media på ett hörn och visa upp sig, vilket får dom att fortsätta. Mycket skadliga element.
    Ofta tar de sig ton och förmedlar kristna åsikter som att Gudarna inte finns och att Asatro inte är motsatsen till kristendom.
    Kort sagt: De är kristna posörer som ändock är så friska i huvudet att de finner fornsed vara den högre och enda religionen någonstans inne i sina MTV-hjärnor.

    SvaraRadera
  13. Hmm, låter som läskiga typer...
    Korpöga

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...