Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

onsdag 15 december 2010

Lusse är förbi

Lussenatten passerade den 12 december.

Lusse inget med Lucia att göra utan folktroväsendet Lusse, och Freja.


En del kopplar ihop Lusse med Lucifer, "ljuset ängel" eller Djävulen. Andra kopplar ihop Lusse med Lussi, en ond kvinnorvarelse, en demon eller häxa, som kommer ridande genom luften med sina följeslagare som kallas lussiferda, men det har inget med Lusse att göra.

Det sägs att övernaturliga makter, troll och onda andar är igång denna mörka natt och djur kan tala. Speciellt utomhus var dessa onda varelser igång och det var farligt att vara ute på lussenatta. I en del sägner sägs det att man ska vara vaken hela natten och det äts frukost klockan 2 på natten och sen ska det serveras två frukostar till, bland annat Lussegröt. Barn som hade begått illdåd behövde akta sig extra noga, då lussi kunde komma ner för skorstenen och röva bort dem. Och om vissa av julens förberedelser inte blev klara, kunde lussi straffa gården i fråga.

Någon som såg något? Upplevde något?
Jag somnade.

Kramar

2 kommentarer:

  1. Nu fick man lära sig något nytt. Många seder och tankar finns det kring datumet.

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande! :)
    Undra hur mycket som fallit i glömska...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...