Välkommen

Välkommen till Lokeshem, där Munin Korpöga bor
Där Skogsrå och Sjörå möts. Där land och hav kolliderar. En magisk plats där mina intressen möts, där jag vandrar mellan världarna och utforskar min andliga väg. Där gudinnan och thursen i mig skapar och ödelägger.

Här kan du läsa om mitt liv som häxa, asatroende och drömmare. Min blogg uttrycker mina sanningar, tankar och funderingar, mina erfarenheter - ha det i åtanke när du läser.

Tack för din Tid. Äring, ljus och frid!

fredag 3 juni 2011

Allt som blommar

Nu blir det mycket bilder, men det är på allt som blommar nu :)
Och säger jag fel namn så rätta mig!

Det som blommar:
Både rosa och vita fenrikshjärtan, och löjtnant (som ni såg i förra inlägget)


Vårkraga, va?

Jag lär mig namnet på denna växt varje år och ändå fastnar det aldrig

Vallmo! Både gul (på bild) och orange
Jag gillar denna blommande, ogräsliknande, guldskatt

Mossflox, ska nog detta vara i massor av färger



Nejlikrot

Oj, denna kommer i trädgårdslandet/barnkammaren
Rättelse: troligtvis en Veronica


Och så buskar/träd:
Rosenapeln är på g

Brudspirea

Bondsyren

Nån gul buske ;)
Jag ska ju veta vad den heter


På G:
Troligtvis nån Allium

Clematis snart i blom

Rättelse: en smörboll

 Någon form av näva, ljusrosa
inte den vilda midsommarblomster/skogsnäva ;)

Jag glömde ju get- och storrams... snart slår deras blommor ut också.


Ha en underbar helg!
Magisk kram!

5 kommentarer:

  1. Oj så fint! Jag är egentligen inte så duktig på trädgårdsväxter generellt, jag har mer snöat in på vissa arter och enstaka växter här och där. Men den gula är inte fetknopp, ser mer ut som smörboll :) Bilden som är ovanför rosenapeln tror jag inte är en nepeta...hellre veronica i sådana fall. Men jag vet inte riktigt hur en veronica ska se ut :)
    Å va kul att syrenen blommar! Längtar tills den blommar här med...då ska jag göra syrendricka! Och...om du hittar en syrenblomma med udda blomblad så ska du äta den och önska dej nåt ;)

    Ha en trevlig helg! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Det är nog riktigt att det är en smörboll. Det låter bekant.
    Jag tror också mer på veronica men är dålig på dessa. Båda ska finnas där... och på våren är det alltid en gissninglek ;)

    Hmm, jag måste ut och undersöka syrenen nu ;) vad jag älskar sån där udda, rolig kunskap. Tack!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart med alla fina växter du visar...:)
    Här nere har tyvärr syrenerna snart blommat över...:( men det kommer annat vackert. Dikena är fulla av prästkragar och lupiner...lite tidigt...får hoppas något är kvar till midsommar...
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  4. Så fint det blomstrer i mange farger! Herlig når blomstringen kommer skikkelig i gang :)

    Stauden på bilde 4 er en bergenia (det svenske navnet vet jeg ikke).
    Og det er riktig at det er en veronika på bilde 10, de bruker å være lette å kjenne igjen på blomstene. Veldig søte :)

    Ønsker deg en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Ja, bergenia heter de nog på svenska också. Ett ganska lätt namn, men det fastnar aldrig ;)

    Nu är veronikan i full blom och nepetan har kommit upp och de är ganska olika ändå :)

    Kramar!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...